Aanvraag afschriften akten burgerlijke stand in Den Haag

Veel gemeenten vragen op dit moment afschriften aan van Haagse akten van de burgerlijke stand. De gemeente Den Haag neemt aan dat dit gebeurt naar aanleiding van de uitkomsten van de bestandscontrole voor de Kwaliteitsmonitor BRP. Gelet op de grote aantallen verzoeken, heeft de gemeente Den Haag besloten de afdoening stapje voor stapje te doen; zij wil namelijk voorkomen dat de reguliere dienstverlening aan de Haagse burgers in de knel komt.

Dit betekent dat het nog enige tijd kan duren voordat Den Haag in staat is de gevraagde documenten aan de betreffende gemeenten toe te zenden. Gemeenten hoeven geen rappel naar de gemeente Den Haag te sturen, want dit zal niet leiden tot snellere afdoening van de vraag.Mocht gemeenten zolang niet kunnen of willen wachten, dan worden de volgende stappen geadviseerd:

  1. Kijk allereerst in het eigen archief of daarin nog een afschrift van de akte of een kennisgeving aanwezig is; de ervaring leert dat veel gemeenten (kopieën van) de Haagse bijzondere akten bewaren.

  2. Wanneer de betreffende actualisering op de PL in een andere gemeente heeft plaatsgevonden; neem dan contact op met die gemeente. Mogelijk dat die gemeente nog een kennisgeving of afschrift van de akte in hun archief heeft.

    Over deze werkwijze is contact geweest met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en zij begrijpen dat de gemeente Den Haag voorrang wil geven aan de reguliere dienstverlening. Uiteraard zorgt de gemeente Den Haag er voor dat de aangevraagde afschriften tijdig in uw bezit zijn, zodat de actualiseringen vóór de volgende zelfevaluatie gedaan kunnen worden.

    Bron: gemeente Den Haag

Nieuwsoverzicht