Digitaal adviesblad naturalisatie – we gaan beginnen!

Identiteitsmanagement

Zoals eerder vermeld in de nieuwsbrief van 10 januari 2018 is in oktober 2017 een aantal gemeenten en de IND gestart om het schriftelijk adviesblad naturalisatie te gaan digitaliseren. Uitgangspunt voor het digitaal indienen van een naturalisatieverzoek is een online aanvraagformulier dat in een beveiligde omgeving (middels e-herkenning) kan worden benaderd.

Het online aanvraagformulier  lijkt sterk op het adviesblad model 2.22 zoals dat bij de gemeenten bekend is. Alle overige (bewijs)stukken die doorgaans bij het naturalisatieverzoek gaan, worden als upload (1 pdf-bestand) meegestuurd. Met één druk op de knop kan het naturalisatieverzoek door de gemeenten worden ingediend.

Nu een aantal maanden later is het zover! Afgelopen vrijdag 13 april jl. heeft een bijeenkomst plaatsgevonden waarbij het ontwikkelde digitaal adviesblad naturalisatie is getoond. Zes gemeenten (Den Haag, Maastricht, Nijmegen, Amersfoort, Rotterdam en Enschede) zullen met ingang van 17 april as vier weken lang de eerste aanvragen ‘live’ gaan beproeven in het klein binnen de zogenaamde Mini-IND. De Mini-IND begeleidt deze ‘live’ proeftuin.

Vervolgens zullen naast de eerste groep in een volgende termijn van vier weken zes andere gemeenten (Utrecht, Apeldoorn, Venlo, Haarlemmermeer, Amsterdam en Zwolle) aansluiten en ook hun eerste aanvragen gaan beproeven. In de derde termijn van vier weken van de beproeving is beoogd om de volume bij al de twaalf gemeenten op te schroeven. Na afronding  van een evaluatie met een positief resultaat van deze beproeving wordt alle gemeenten de mogelijkheid geboden tot het digitaal  aanleveren van een naturalisatieverzoek.

Bron: IND