Digitalisering van dienstverlening tussen IND en gemeenten

Persoonsinformatiemanagement

Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan je zaken digitaal te regelen, denk aan je belastingaangifte, het aanvragen van een parkeervergunning en bijvoorbeeld het digitaal maken van een afspraak. Ook binnen de overheid vindt er op dit moment een kentering plaats op het gebied van dienstverlening. Gemeenten en de IND hebben de handen ineengeslagen om op het gebied van digitalisering de samenwerking met elkaar aan te gaan.


Samenwerking IND & gemeenten
In oktober 2017 is een aantal gemeenten en de IND gestart met een initiatief waarbij de mogelijkheden voor het digitaliseren van het adviesblad naturalisatie (model 2.22) zijn onderzocht. De positieve reacties hebben ertoe geleid dat een kerngroep van zes gemeenten (Den Haag, Amersfoort, Rotterdam, Nijmegen, Maastricht en Utrecht) en de IND de uitkomsten verder gaan uitwerken.

Het uitgangspunt voor het digitaal indienen van een naturalisatieverzoek is een online aanvraagformulier dat in een beveiligde omgeving (middels eHerkenning) kan worden benaderd. Het online aanvraagformulier lijkt sterk op het adviesblad model 2.22 dat bij gemeenten al bekend is. Alle overige (bewijs)stukken die, doorgaans bij het naturalisatieverzoek gaan, worden geüpload als 1 pdf-bestand en meegestuurd. Met maar één druk op de knop kan het naturalisatieverzoek door de gemeenten worden ingediend.

Ontwerpfase
In verschillende sessies is aan de ontwikkeling van het digitale adviesblad gewerkt. Op 27 oktober en 17 november 2017 is het proces besproken en zijn de suggesties van de gemeenten opgehaald ten behoeve van de bouw van het digitale adviesblad. Na de ontwerpfase zal het digitale formulier getest worden door de zes deelnemende gemeenten. Na afronding van deze testfase wordt aan alle gemeenten de mogelijkheid geboden het naturalisatieverzoek digitaal aan te leveren.

Om straks gebruik te kunnen maken van deze digitale vorm van dienstverlening, dient de betreffende gemeente eHerkenning te hebben aangevraagd. Alle gemeenten kunnen dus gebruik maken van deze handige optie. De huidige werkwijze (naturalisatieverzoek per post) blijft uiteraard ook bestaan.

Positief
De deelnemende gemeenten reageerden positief. Tijdens de sessie werd ook nagedacht over andere toekomstige samenwerkingen zoals het digitaliseren van het VOT/BOT-proces, het proces Terugmeldformulieren of het vereenvoudigen van verschillende verklaringen binnen het naturalisatieproces tot één (door de aanvrager te ondertekenen) verklaring.

Meer informatie?
Neem dan contact op met een van de deelnemende gemeenten of de IND.

Gemeente Den Haag   -  Safiroen Bholai, Risma Sewpal
Gemeente Maastricht   -  Chantal Moors
Gemeente Nijmegen    -  Willy Liebers
Gemeente Amersfoort  -  Klara Gibilaro-Sandui
Gemeente Rotterdam   -  Deusa Évora-Ramos, Silvy Dubar
Gemeente Utrecht        -  Bart Beeren
IND                               -  Richard Smits