'Eigen verklaring' wordt 'Gezondheidsverklaring'

Het CBR is continu bezig om haar dienstverlening te verbeteren en verder te digitaliseren. Een zichtbaar onderdeel daarvan is dat er op basis van klantenfeedback is besloten om de naam van de 'Eigen verklaring' te veranderen in de 'Gezondheidsverklaring'. Ook wordt, door het CBR, eind dit jaar een nieuw klantenportaal én een vernieuwde vragenlijst bij de gezondheidsverklaring gelanceerd.  

Gezondheidsverklaring
Er is gekozen voor de naam 'Gezondheidsverklaring' omdat het duidelijk aangeeft waar het formulier voor is: Een verklaring van gezondheid. Het invoeren van deze naamswijziging zal geleidelijk gaan: hierdoor zijn tijdelijk beide termen in omloop . Beide termen verwijzen naar hetzelfde formulier. Meer informatie over deze naamswijziging is te vinden op de website

Nieuw portaal
Naar verwachting zal rond eind november een nieuw klantenportaal live gaan; de MijnCBR omgeving. In deze nieuwe omgeving zullen kandidaten zonder medische indicatie (degenen die voor de eerste keer opgaan voor hun praktijkexamen en op alle vragen ‘nee’ beantwoorden) digitaal hun verklaring kunnen invoeren. De vragenlijst die zij daarbij invullen is, onder meer op basis van feedback van klanten, aangepast.  

Overigens kunnen de oudere doelgroepen en bezitters van een CDE rijbewijs ook digitaal hun verklaring invullen, maar zij worden nog verwezen naar de huidige MijnCBR omgeving, met de huidige vragenlijst.

Wat betekent dit voor gemeenten?

  1. Als uw gemeente papieren verklaringen aan de balie verkoopt, dan is het goed om te weten dat dit voorlopig mogelijk blijft. Naar verwachting zal medio 2018 de papieren ‘Eigen verklaring’ worden vervangen door de papieren ‘Gezondheidsverklaring’. Daar informeert het CBR u tegen die tijd verder over.
  2. Ook als uw gemeente geen papieren verklaringen (meer) verkoopt, is de naamsverandering van belang. Het CBR vraagt u om op uw website de naam ‘Eigen verklaring’ te vervangen door ‘Gezondheidsverklaring’ (voorheen Eigen verklaring). In de loop van november 2017 ontvangen gemeenten een brief met daarin onder meer een voorbeeldtekst voor op hun website.
  3. Het CBR vraagt u om uw klanten te wijzen op de digitale mogelijkheid om een verklaring in te voeren. Als mensen dat doen, dan verloopt het proces sneller. Eventueel kunt u ook een computer ter beschikking stellen voor uw klanten waar zij direct hun gezondheidsvragen kunnen beantwoorden. Let op: klanten moeten hiervoor beschikken over DigiD en kunnen betalen met iDeal.

Voor vragen kunt u contact opnemen met het nieuwe klantenservicenummer van het CBR: 088 227 77 00.

Bron: CBR

Nieuwsoverzicht