Goud

Gouden partner: PinkRoccade Publiekszaken

Gekrompen budgetten, minder ambtenaren en tóch een betere en snellere dienstverlening op maat! Dat is in een notendop de enorme uitdaging voor de afdeling Burgerzaken bij gemeenten. Het wordt tijd om de gemeentelijke dienstverlening aan te passen aan de technische mogelijkheden. En daarmee de zelfwerkzaamheid en zelfredzaamheid van burgers en bedrijven te vergroten én de kosten van de gemeentelijke dienstverlening te verlagen. Door het invoeren van selfservice in de dienstverlening, is dit haalbaar.

We realiseren ons dat dit klinkt als een enorme stap, maar de impact op je werkprocessen is minimaal en de positieve resultaten groot. Dit vraagt naast innovatie van werkprocessen met maximale toepassing van technologische mogelijkheden ook om aanpassingen van wet- en regelgeving. Een uitdaging die we graag samen met een partner als de NVVB aangaan. En de eerste stappen hebben we bij PinkRoccade, met iBurgerzaken, al gezet:

Selfservice voor en door burgers en bedrijven

Met iBurgerzaken wordt tegemoet gekomen aan de volgende eisen van burgers en bedrijven op het gebied van gemeentelijke dienstverlening; online, 24x7, vanaf elk gewenst apparaat én vanaf elke locatie. iBurgerzaken omvat taakspecifieke, gebruiksvriendelijke apps voor de Burgerlijke Stand, verhuizingen, reisdocumenten en reisdocumenten. In de praktijk zien we selfservicepercentages van meer dan 90%.

Werkdrukvermindering voor ambtenaren

Selfservice voor en door burgers en bedrijven zorgt dat zij medeverantwoordelijk worden voor specifieke processen. En dat ze daarmee een werkdrukvermindering voor de gemeente realiseren. Hierdoor ontstaat voor de medewerkers Burgerzaken de mogelijkheid om extra aandacht te schenken aan speciale groepen in de samenleving en de complexe vraagstukken. Meer dan 125 gemeenten [red.: feb. 2017] kiezen dan ook al voor deze werkwijze. Zij ervaren een werkdrukvermindering tot wel 35%.

Samen kom je verder

We ontwikkelen iBurgerzaken met medewerkers Burgerzaken van 24 representatieve gemeenten (kwartiermakergemeenten). Hun praktijkervaring vormt de basis voor iBurgerzaken; de gewenste gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit en beheermogelijkheden daarvan. In 2017 werken we onder andere aan de processen eerste inschrijving, verkiezingen en begraafplaatsadministratie.

Voor meer informatie: www.iburgerzaken.nl