Regiocongres Midden-Nederland

Datum: 13 november 2025
Locatie: Van der Valk, Prins Bernhardstraat 75 Vianen
Kosten: €47,50 excl. BTW

Programma

09.00 – 09.30    Ontvangst en tijd voor de beursvloer
09.30 – 09.45    Opening: bestuurszaken en huishoudelijke mededelingen
09.45 – 10.15    De digitale medewerker Burgerzaken door Bureau NVVB
10.15 – 11.00    Gemeenteraadsverkiezingen door Rob van der Velde en Bert Kuijer
11.00 – 11.30    Pauze en tijd voor de beursvloer
11.30 – 12.15    Workshopronde 1
12.15 – 13.30    Lunch en tijd voor de beursvloer
13.30 – 14.15    Workshopronde 2
14.15 – 14.45    Pauze en tijd voor de beursvloer
14.45 – 15.30    Ondermijning door de Rijksrecherche
15.30 – 16.00    Borrel

Workshops

Workshopronde 1

1. Actualiteitenoverzicht
Gegeven door: NVVB

Tijdens deze workshop gaan strategisch adviseurs van de NVVB per thema (verkiezingen, identiteitsmanagement, BRP en personen- en familierecht) dieper in op actuele ontwikkelingen binnen het vakgebied Burgerzaken.

Zij geven toelichting op belangrijke wijzigingen in wet- en regelgeving, bespreken de impact op werkprocessen en procedures aan de balie, en werpen een blik op toekomstige (Europese) ontwikkelingen die van invloed zijn op het dagelijks werk.

2. Ontwikkelingen registratie van arbeidsmigranten
Gegeven door: BZK, VNG en SZW

In deze workshop zullen collega’s van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid, en de VNG jullie bijpraten over de ontwikkelingen op het gebied van registratie van arbeidsmigranten. Hierin zullen verschillende onderwerpen naar voren komen, waaronder: de zorgplicht voor uitleners die uitleners een plicht zal geven voor goede registratie, uitleg over de registratie in België en welke lessen daar voor Nederland uit zijn te leren (n.a.v. een recent werkbezoek), en de handleiding waar VNG aan werkt om gemeenten te ondersteunen met het opzetten van een nachtregister. Daarnaast zal er voldoende ruimte zijn om vragen te stellen over ontwikkelingen rond de BRP, RNI en aanverwante zaken.

3. Nieuwe dienst aanvragen rijbewijs
Gegeven door: RDW

De RDW ontwikkelt een nieuwe dienst waarmee rijbewijsaanvragen kunnen worden verwerkt met een digitale pasfoto en handtekening. Tijdens deze workshop laten we zien hoe de dienst eruit komt te zien en ontvangen we graag input over de werkbaarheid in de praktijk. Ook bespreken we de pilot Inklaren rijbewijzen, waaraan gemeenten nu al kunnen deelnemen. Bij deze pilot is het RDW-backofficestation niet meer nodig: alles verloopt via de nieuwe digitale dienst. Nieuwsgierig geworden? Sluit dan aan bij de workshop: Nieuwe dienst aanvragen rijbewijs

 

Workshopronde 2

1. Actualiteitenoverzicht
Gegeven door: NVVB

Tijdens deze workshop gaan strategisch adviseurs van de NVVB per thema (verkiezingen, identiteitsmanagement, BRP en personen- en familierecht) dieper in op actuele ontwikkelingen binnen het vakgebied Burgerzaken.

Zij geven toelichting op belangrijke wijzigingen in wet- en regelgeving, bespreken de impact op werkprocessen en procedures aan de balie, en werpen een blik op toekomstige (Europese) ontwikkelingen die van invloed zijn op het dagelijks werk.

2. Het Basisregister Reisdocumenten in gebruik, en nu?
Gegeven door: RvIG

Welke uitdagingen ervaar jij bij het gebruik van het Basisregister Reisdocumenten? En hoe ga je hiermee om? Het Basisregister Reisdocumenten bevat informatie over Nederlandse reisdocumenten en wordt door steeds meer organisaties gebruikt. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens beheert dit register.

In deze workshop gaan we in op de voor- en nadelen van het Basisregister Reisdocumenten en bespreken we de beperkingen, zodat je meer handvatten krijgt om hiermee om te gaan. Na deze workshop heb je een compleet beeld van het stelsel, weet je hoe het Basisregister Reisdocumenten gevuld wordt en op welke manier gegevens worden gebruikt. Ook gaan we in op wat RvIG doet om de datakwaliteit te verhogen en gaan we graag in gesprek over toekomstige ontwikkelingen.

Werk jij direct of indirect in de aanvraag- en uitgifte van reisdocumenten? Mis deze workshop niet!

3. Ontwikkelingen RNI
Gegeven door: RvIG

Ben jij al op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rondom de RNI? Wist je dat niet-ingezetenen hun gegevens voortaan zelf online kunnen wijzigen?

In deze workshop nemen we je mee en laten we de nieuwste voorzieningen zien die de Rijkdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) heeft ontwikkeld. Zo zie je hoe niet-ingezetenen na emigratie hun gegevens kunnen bijwerken en hoe niet-ingezetenen die tijdelijk in Nederland verblijven eenvoudig hun verblijfsadres en contactgegevens kunnen registeren en bijhouden.

Met een actueel tijdelijk verblijfsadres en correcte contactgegevens kan de overheid niet-ingezetenen beter informeren over hun rechten en plichten, en hen sneller bereiken bij onverwachte noodsituaties. Met de registratie van deze extra gegevens krijgen gemeenten meer zicht over waar arbeidsmigranten zich bevinden.

Tijdens deze interactieve workshop:

  • Ontdek je welke nieuwe voorzieningen de RNI biedt;
  • Leer je hoe niet-ingezetenen eenvoudig hun tijdelijke verblijfadres en contactgegevens bijhouden;
  • Zie je hoe jij zelf kunt bijdragen aan een actuele en betrouwbare registratie.

We beantwoorden graag je vragen tijdens deze workshop en geven je graag meer inzicht hoe jij kunt bijdragen aan de juiste registratie van niet-ingezetenen.

 

Schrijf je hier in!