Bericht van BZK: Informatie briefadres via bibliotheken
Per 1 januari 2022 is de wetgeving rondom het briefadres aangepast. Hierover is door de staatssecretaris mevr. Van Huffelen op 4 maart 2022 een brief naar de Kamer gestuurd. Voor de Kamerbrief klik hier. De wetgeving is mede aangepast om ervoor te zorgen dat mensen die tijdelijk geen vast woonadres hebben, niet tussen wal en schip vallen en toch de mogelijkheid hebben om in contact te blijven met de overheid. Dit kan voor hen een belangrijke stap zijn om de regie over hun leven weer terug te krijgen. Om de doelgroep (jongere) dak-/en thuislozen te bereiken en hen te informeren over de mogelijkheden voor een briefadres, zijn
posters
en
kaartjes
ontwikkeld die zullen worden verspreid via bibliotheken. Dit is ook aangekondigd in de Kamerbrief. Het materiaal zal begin april aan bibliotheken worden aangeboden.
Mogelijk zullen gemeenten naar aanleiding van de kaartjes en posters (meer) vragen krijgen over het briefadres. Hiervoor kun je indien nodig gebruikmaken van de Q&A’s op de website van de Rijksdienst voor Identiteitsgegeven. Mochten er complexe vragen zijn waar je niet uitkomt, kun je hiervoor contact opnemen met RvIG via info@rvig.nl.