Bericht van IND: Veilige informatie-uitwisseling; IND schermt mijn IND deels af voor klanten
In de communicatie tussen klanten, IND en gemeenten blijft het zorgvuldig omgaan met gegevens van klanten en ambtenaren van belang. Alleen gegevens verwerken en publiceren die nodig zijn voor de dienstverlening richting onze gezamenlijk klant, blijft daarbij een belangrijk AVG-uitgangspunt.
In nauwe samenwerking met gemeenten trof de IND een maatregel op het ‘mijnIND’-portaal van de dienst. Hiermee wil de IND voorkomen dat klanten inzage krijgen in stukken en gegevens die voor hen niet relevant zijn.
De maatregelen die de IND trof
De IND heeft vanaf maandag 13 december jl. inzage in de dossierstukken van de aanvrager van Naturalisatie afgeschermd op Mijn IND. De aanvrager heeft dus geen inzage meer in de stukken (waaronder het adviesblad) die de gemeente aan de IND stuurt. Dat geldt zowel voor digitale aanvragen als de fysieke aanvraag.
Goed om te vermelden is dat de IND geen datalekken heeft geconstateerd in de afgelopen periode. We willen de gemeenten bedanken voor het meedenken en de tijdelijke aanpassing van de aanlevering van de stukken.