Bericht van RvIG: Registreren tijdelijk verblijfsadres niet-ingezetenen
Vanaf 24 oktober starten de 19 RNI-loketten met het registreren van het tijdelijk verblijfadres in Nederland, telefoonnummer en e-mailadres van niet-ingezetenen. De registratie van deze gegevens is een eerste goede stap in de verbetering van het ‘zicht op de arbeidsmigrant’. Daarmee zijn we er nog niet.
Als eerste stap leggen we het tijdelijk verblijfadres van niet-ingezetenen vast bij de eerste inschrijving aan het RNI-loket. Dit adres kan daarna nog regelmatig veranderen. Om ervoor te zorgen dat we altijd zeker zijn van een actueel adres van niet-ingezetenen, werken we nu aan een aantal vervolgstappen:
- Een experiment waarin enkele gemeenten de rol van aangewezen bestuursorgaan (ABO) krijgen om wijzigingen in het tijdelijk verblijfadres aan te kunnen leveren.
- Een uitbreiding van de ad hoc adresvraag, waarmee zowel ingezetenen als eventuele niet-ingezetenen die op hetzelfde adres staan ingeschreven, zichtbaar zijn voor de afnemer.
- Niet-ingezetenen die tijdelijk in Nederland verblijven krijgen de mogelijkheid om hun tijdelijke verblijfadres en contactgegevens digitaal door te geven.
- Uitwerken van de rol van de werkgevers in het actueel houden van de verblijfadressen van niet-ingezetene. Bijvoorbeeld via de loonaangifteketen.
Het vastleggen van het tijdelijk verblijfadres en de contactgegevens is een initiatief op de ontwikkelagenda Toekomst BRP. Meer informatie over het programma Toekomst BRP vind je op deze pagina.