Bericht van VNG: Handreiking elektronische handtekening

Bericht van VNG: Handreiking elektronische handtekening

In communicatie tussen burgers en bedrijven en de overheid is de digitale weg steeds meer het voorkeurskanaal. Bij digitaal communiceren past ook het elektronisch ondertekenen van documenten. Met deze handreiking beoogt de VNG gemeenten handvatten te geven voor het gebruik van de elektronische handtekening, rekening houdend met kaders. Ook wordt, op basis van praktijkervaringen, ingegaan op de aanpak en wijze van implementeren.

In de handreiking wordt antwoord gegeven op onder andere de volgende vragen:

  • Welke soorten elektronische handtekeningen zijn er, wat is hun functie en betrouwbaarheidsniveau?;
  • Wat is het geldend normenkader en wat is de juridische waarde van een elektronische ondertekening?;
  • Voor welke documenten is ondertekening (wettelijk) vereist? En bij welk document past dan welke soort elektronische handtekening het best?;
  • Welke praktijkervaringen hebben gemeenten opgedaan en welke oplossingen bieden leveranciers?;
  • Welke stappen moeten worden gezet om de elektronische handtekening in te voeren?;
  • Wat zijn elektronische zegels en waarin verschillen deze met elektronisch ondertekenen?; en
  • Hoe kan de informatie over de elektronische ondertekening duurzaam toegankelijk worden gehouden?

Vervolg
De VNG wil deze handreiking graag in ontwikkeling laten blijven en samen met gemeenten verder uitbouwen. Ze nodigen gemeenten daarom uit vragen, feedback, en casuïstiek aan te dragen. Deze kan hier

Ben jij werkzaam bij een gemeente en nog geen lid van dit forum? Dan kan je jezelf hiervoor aanmelden via forum.helpdesk@vng.nl

Projectgroep
De handreiking is opgesteld door een team van experts van gemeenten, andere overheidsorganisaties en bedrijven, gefaciliteerd door VNG. Tevens heeft een viertal gemeenten haar praktijkervaringen gedeeld.

De handreiking is vooral bestemd voor procesmanagers, adviseurs informatiebeheer, en juridisch adviseurs.

Klik hier

Nieuwsoverzicht