Evaluatierapport werkwijze aanvraag NIK gedetineerden

Evaluatierapport werkwijze aanvraag NIK gedetineerden

Sinds 1 september 2023 kunnen de 24 gemeenten met een Penitentiaire Inrichting (PI) identiteitskaarten aanvragen en uitreiken aan gedetineerden die in een andere gemeente staan ingeschreven. Het doel hiervan is dat zoveel mogelijk gedetineerden de PI verlaten mét een geldig ID-bewijs. Deze werkwijze is in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid door bureau Significant Public geëvalueerd. Dit voorjaar is het rapport gepubliceerd.
 
Eén van de aanbevelingen is om aandacht te besteden aan de communicatie naar gemeenten waar gedetineerden in de BRP staan ingeschreven. Niet alle inschrijvingsgemeenten lijken op de hoogte van de nieuwe werkwijze waardoor ontvangen C3 formulieren mogelijk niet goed verwerkt worden. De PI-gemeente ontvangt niet altijd terugkoppeling van de inschrijfgemeente of de aanvraag is verwerkt, waardoor het onduidelijk is of het C3-formulier (tijdig) is verwerkt. Goede informatie over de nieuwe wet en werkwijze kunnen dit in de toekomst helpen voorkomen.
 
Daarnaast blijken veel gemeenten nog niet goed op de hoogte van de regeling; de gemeente waar de PI is gevestigd – en die dus de aanvraag en uitreiking verzorgt – heeft bijvoorbeeld recht op compensatie voor de werkzaamheden die men verricht.
 
De procedure identiteitskaart voor gedetineerden vind je hier op de website van RvIG. In het evaluatierapport lees je alle aanbevelingen en meer informatie over de geëvalueerde manier van werken.

Nieuwsoverzicht