GEZOCHT: gemeenten die willen helpen in het onderzoek naar randvoorwaarden certificeren

Project ‘Naar Betrouwbare Persoonsgegevens’ (NBP) is op zoek naar gemeenten die willen helpen de randvoorwaarden voor certificering voor persoonsinformatievoorziening en identiteitsmanagement te formuleren.

De projectorganisatie NBP onderzoekt of en hoe een werkbaar systeem van persoonscertificering van medewerkers Burgerzaken er uit kan/moet zien om opgebouwde deskundigheid op meerdere niveaus te borgen. De projectorganisatie wil duidelijkheid over welke randvoorwaarden* nodig zijn om te bewerkstelligen dat medewerkers de GBA/BRP kunnen bewerken voor wat betreft de persoonsgegevens**. Een actuele certificering lijkt dan een pré te zijn.

Certificeren kan bijdragen aan een kwalitatief goede beroepsbevolking. Certificeringsregelingen voor beroepen en het uitvoeren van werkzaamheden waaraan kwalitatieve eisen worden gesteld door de overheid zijn talrijk. Ze variëren van regelingen die een wettelijke basis en verplichting in zich hebben tot regelingen die een mate van vrijwilligheid kennen. Certificeringsregelingen houden over het algemeen bij hoe het staat met de bekwaamheidsontwikkeling van medewerkers of beroepsbeoefenaren.

Het onderzoek maakt deel uit van de inrichting van een vernieuwde kwalificatiestructuur voor Persoonsinformatievoorziening en Identiteitsmanagement voor de beroepsgroep Burgerzaken.

Het onderzoek loopt van september tot en met november 2013. In die periode zal het onderzoeksbureau dat ons bij dit onderzoek helpt, u benaderen voor een aantal vragen.

Interesse?

Mail ons van via nbp@ictu.nl

*   Bijvoorbeeld voorbehouden handelingen, periodieke update toets, bepaald aantal werkprocessen die uitgevoerd mogen worden.
** Invoeren van persoons- en identiteitsgegevens in de GBA/BRP zodat goede gegevenskwaliteit zo goed mogelijk geborgd is.

Nieuwsoverzicht