Gids voor gemeenten over fraudebestrijding: wie werkt deze zomer mee?
Medewerkers Burgerzaken weten niet altijd wat ze mogen delen binnen of buiten de gemeente en welke handhavingmethoden goed werken. Die onzekerheid is een remmende factor bij de bestrijding van adres- en identiteitsfraude. Niets doen bij serieuze twijfel, dat mag geen optie zijn. De NVVB en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties maken deze zomer een gids voor gemeentes over fraudebestrijding. In deze gids komt praktische uitleg over de bevoegdheden voor het aanpakken van fraude. Ook geeft de gids praktische voorbeelden van manieren waarop fraudebestrijding goed kan worden georganiseerd. Een voorproefje kwam u op het NVVB-congres al tegen als De Kleine Gids: http://www.rijksdienstvooridentiteitsgegevens.nl/dsresource?objectid=51278&type=org
Vindt u het interessant om deze zomer mee te werken aan deze gids, bijvoorbeeld door mee te lezen of mee te schrijven?
Heeft u zelf een goede oplossing bedacht voor:
- Het delen van informatie tussen afdelingen binnen de gemeente
- Delen van informatie met partijen buiten de gemeente
- Het onderzoeken van twijfelgevallen voordat inschrijving in de BRP volgt
- Het onderzoeken van uitkeringsfraude door ook Burgerzaken en andere partijen te betrekken
- Combineren van huisbezoeken, zowel met betrekking tot informatie als handhavingscapaciteit
Laat het de NVVB dan weten! Stuurt u een mailtje naar nvvb@nvvb.nl met als onderwerp 'Gids voor gemeenten over fraudebestrijding'.