Koppeling BAG - BRP

Koppeling BAG - BRP

Vanaf 1 januari 2024 komt er een verplichte koppeling tussen het actuele woon- of briefadres in de Basisregistratie Personen (BRP) en een hoofdadres in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). De gegevens in de BAG zijn leidend bij de verplichte koppeling. Dus de adresgegevens op de persoonslijst in de BRP moeten dezelfde waarden bevatten als de gegevens van het gekoppelde hoofdadres in de BAG. De koppeling mag niet met een nevenadres uit de BAG worden gemaakt.

Door deze koppeling verbetert de adreskwaliteit in de BRP. Nu lopen burgers mogelijk belangrijke informatie mis van bijvoorbeeld de overheid. Het adres is dan onvindbaar voor het bezorgen van post of andere zaken. Voor gemeenten en afnemers van de BRP, die voor de uitvoering van hun taken betrouwbare adressen nodig hebben, is het oplossen van de verschillen tussen de BAG en de BRP een dienst die hun werk minder foutgevoelig en arbeidsintensief maakt.

Wat verandert er?
Met ingang van 1 januari 2024 mogen de volgende situaties niet meer voorkomen op de persoonslijst van een burger in de BRP:

1.           Een actueel woon- of briefadres zonder de BAG-rubrieken Naam openbare ruimte, Woonplaatsnaam, Identificatiecode verblijfplaats, Identificatiecode nummeraanduiding;

2.           Een verschil tussen de adresgegevens van een persoon in de BRP en de corresponderende rubrieken in de BAG;

3.           Het gebruik van de Locatiebeschrijving;

4.           Een onbekende waarde in het adres (het zogenaamde ‘puntadres’);

5.           Een referentieadres (de waarde “bij” of “tegenover” als Aanduiding bij huisnummer).

Wat betekent dit voor je?
Vanaf 1 januari moeten nieuwe inschrijvingen of wijzigingen in het adres van burgers in de BRP voldoen aan bovengenoemde voorwaarden. Op dit moment zijn er nog verschillen tussen de BAG en de BRP. Deze bestaande verschillen moeten ook opgelost worden. Via deze nieuwsbrief willen we niet alleen genoemde koppeling aankondigen, maar ook benadrukken dat deze verandering om zeer goede afspraken tussen afdeling Burgerzaken en de BAG-beheerder vraagt en eventuele verschillen gezamenlijk in kaart moeten worden gebracht.

Nieuwsoverzicht