Meerdaagse 100.000+ gemeenten

Afgelopen week vond de tweejaarlijkse meerdaagse bijeenkomst plaats van managers burgerzaken van de 100.000+ gemeenten. Tijdens deze twee dagen worden alle ontwikkelingen die op dit moment, maar ook in de toekomst impact hebben op de afdeling Burgerzaken van gemeenten onder de loep genomen. Digitalisering en fraude mochten zich  dit maal op extra aandacht verheugen. Digitalisering is een belangrijke basis voor veel van deze ontwikkelingen. Er blijkt grote behoefte te zijn aan inzicht en overzicht, maar vooral ook het tijdpad dat wordt verwacht bij alles wat speelt. Gedurende een volgende vergadering wordt dan ook uitgebreid aandacht besteed aan het uitwerken van een tijdlijn die als leidraad kan dienen bij de voorbereiding op de toekomst.

Er is ook een werkbezoek gebracht aan het AZC van Ter Apel. De IND, AVIM (Politie, afdeling Vreemdelingen, Immigratie en Mensenhandel), de gemeente Vlagtwedde (waar Ter Apel onder valt) en het COA gaven een uitgebreide presentatie en rondleiding over de ID-straat, de BRP-straat en een rondleiding door het centrum. Een indrukwekkend bezoek met veel respect voor de mensen die de dagelijkse stroom aan vluchtelingen en bijbehorende administratie in banen leiden.

Bij de gemeente Groningen heeft de  reguliere vergadering van de 100.000+ kring  plaatsgevonden met een afsluitende workshop fraude van de RvIG en ICTU, programma Fraude. Deze workshop heeft menig deelnemer met de neus op de feiten gedrukt, door het tonen van soms schokkende voorbeelden hoe makkelijk het is om op internet een geldig kopie van een ID-bewijs te vinden. 

Nieuwsoverzicht