Minder fraudegevallen met de PublieksAcademie
Opleidingen voor professionals Burgerzaken leiden tot verbetering publieke dienstverlening
Identiteits- en adresfraude, het kost de maatschappij zo’n € 35.000,- per geval. Met jaarlijks ongeveer 500.000 slachtoffers loopt de financiële schade hoog op. Niet voor niets heeft fraudebestrijding grote aandacht van de overheid. Gemeentemedewerkers zijn zich niet altijd bewust van fraude, aangezien de technieken om documenten te vervalsen steeds innovatiever worden. Het is dus belangrijk dat medewerkers Burgerzaken, de poortwachters van de gemeente, zich met actuele kennis én kunde kunnen wapenen. En niet alleen op het gebied van het bestrijden van fraude, maar op alle onderdelen van Burgerzaken en - breder nog - de publieke dienstverlening. Daarom start de NVVB op 1 september de PublieksAcademie
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft de afgelopen jaren budget beschikbaar gesteld om de kennis- en vaardigheidsontwikkeling van medewerkers Burgerzaken te verhogen, met hierbij speciale aandacht voor identiteits- en adresfraude. Bij de gemeente Schiedam
De PublieksAcademie
Afgelopen maanden ging de PublieksAcademie al van start met een pilot van de opleiding ID- & Adresfraude, waarbij een groep medewerkers op kosten van het ministerie van BZK is opgeleid. Deze opleiding wordt door de NVVB zelf verzorgd in samenwerking met specialisten op dit gebied, zoals de Koninklijke Marechaussee, Immigratie- en Naturalisatiedienst en AVIM. Juist door deze samenwerking werken cursisten met exclusieve oefenmaterialen die voor anderen niet beschikbaar zijn en ontvangen ze de praktijkkennis die uitsluitend bij deze specialisten ter beschikking is. Hierdoor worden medewerkers Burgerzaken klaargestoomd om fraude te voorkomen, herkennen en direct te handelen. Directeur NVVB Arthur Dallau legt uit: “Vanuit de PublieksAcademie wordt een breed palet aan opleidingen aangeboden op mbo-4 en hbo niveau. Volledige opleidingen maar ook losse modules, zodat iedere medewerker of manager precies kan kiezen wat relevant en nodig is. Flexibele en moderne scholing dus, die past bij deze tijd en de snelle veranderingen. Met niet alleen aandacht voor kennis, maar ook voor vaardigheden. Die vaardigheden zijn net zo belangrijk, want dienstverlening is nu eenmaal mensenwerk. Als eindresultaat krijgen de studenten uiteindelijk een waardevol NVVB diploma of certificaat in handen, dat in het hele land garant staat voor kwaliteit.” De opleidingen van de PublieksAcademie worden door NVVB erkende opleiders aangeboden of door de NVVB zelf.
Fraudebestrijding Schiedam
Bij de gemeente Schiedam zetten ze fors in op de bestrijding van fraude. In 2016 zijn al zeker tien gevallen van fraude geconstateerd. Anja Goudzwaard, teamleider Klant Contact Centrum vertelt: “Onlangs nog werd een vals ID-bewijs onderschept aan de balie. De baliemedewerker vermoedde dat er iets mis was. Het vermoeden werd vervolgens bevestigd, niet alleen door een documentscanner, maar ook door specialisten in de backoffice van de gemeente. Deze specialisten en medewerkers hebben zich laten trainen tijdens de pilot van de opleiding ID- & Adresfraude. Medewerkers zijn zo goed gewapend om ID- en adresfraude te voorkomen. En dat loont dus!” Tijdens en na de pilot is niet alleen in gemeente Schiedam fraude aan het licht gekomen door de verbeterde kennis en vaardigheden van de medewerkers, maar ook in andere gemeenten hebben baliemedewerkers fraudeurs kunnen ontdekken en in samenwerking met ketenpartners (zoals politie, Koninklijke Marechaussee (KMAR), Afdeling Vreemdelingen Identificatie Mensenhandel (AVIM) en Openbaar Ministerie) kunnen aanpakken. De PublieksAcademie draagt niet alleen bij aan de verhoging van de kennis en vaardigheden van medewerkers Burgerzaken, maar vooral aan een moderne, faciliterende en handhavende overheid, waar de inwoners van Nederland op kunnen vertrouwen.