Minister Plasterk op werkbezoek bij ID-desk/ECID Rotterdam The Hague Airport
Minister Plasterk bracht op maandag 8 september 2014 een werkbezoek aan de ID-desk/ECID van de Koninklijke Marechaussee op Rotterdam The Hague Airport. Dit bezoek was medegeorganiseerd door het project Naar Betrouwbare Persoonsgegevens. De minister kreeg er een presentatie over het werk van de ID-desk en het Expertisecentrum Identiteitsfraude en Documenten (ECID). Bij aankomst in Rotterdam werd de minister ontvangen door het hoofd van het ECID, luitenant-kolonel Rob Koster. Luitenant-kolonel Koster heette de minister welkom en besprak kort het programma voor de middag. Vervolgens nam André ten Caat (hoofd Bureau Trainingen van de ECID) de minister en de overige aanwezigen mee door het werk van het ECID in zijn strijd tegen identiteitsfraude. In deze interactieve presentatie kreeg de minister een beeld van de middelen die het ECID kan inzetten om identiteitsfraude tegen te gaan. Het ECID geeft trainingen aan gemeenteambtenaren en hulp en advies bij de controle van identiteitsdocumenten.
Schakels
Marinus de Vries, senior medewerker/documenten deskundige bij de ID-desk in Zwolle, ging vervolgens in op de negatieve gevolgen van identiteitsfraude. Hij noemde in dat kader ook het door BZK gefinancierde project Naar Betrouwbare Persoonsgegevens waarin gemeenteambtenaren onder andere opleidingen volgen en examens afleggen om signalen van fraude eerder te herkennen. Gemeenteambtenaren zijn namelijk belangrijke schakels in het proces van persoonsinformatievoorziening en identiteitsmanagement. Het doel van deze inzet is fraude tegen te gaan en de kwaliteit van de Basisregistratie personen (BRP) hoog te houden.
Gemeenteambtenaren aan het werk
In de praktijksessie kreeg de minister uitleg over de manier waarop gemeenteambtenaren documenten controleren. Zeven ambtenaren van de gemeenten Lansingerland, Schiedam en Vlaardingen lieten zien hoe zij hulpmiddelen als een loep en UV-licht kunnen gebruiken bij de controle van documenten. De minister kreeg te zien hoe de gemeenteambtenaren de hulp van de ID-desk kunnen inzetten als zij twijfelen over de echtheid van een document. De ID-desk heeft de beschikking over meer geavanceerde hulpmiddelen. De minister dankte alle aanwezigen en benadrukte dat de keten gezamenlijk verantwoordelijk is voor de aanpak van ID-fraude.
Fotograaf: Louis Meulstee
Tekst: Jessica Lodder, project Naar Betrouwbare Persoonsgegevens