Naturalisatie- en optietaken in beweging

De staatssecretaris van Veiligheid & Justitie heeft de NVVB en de VNG in een brief laten weten dat hij samen met gemeenten wil onderzoeken of de processen Naturalisatie en Optie wellicht efficiënter kunnen worden ingericht. Daarom hebben wij op 4 april 2014 u via de NVVB-Nieuwsbrief gevraagd mee te doen aan een korte enquête. Hierop is door 155 gemeenten gereageerd. Wij zijn erg blij met deze goede respons.

Wat is de stand van zaken?
Het doel van het onderzoek dat we samen met VNG, vertegenwoordiging van de G4, 100.000+ gemeenten, IND en het ministerie van V&J hebben gedaan, is tweeledig. Enerzijds is het doel om het proces zo in te richten dat de dienstverlening optimaal is en anderzijds dat de kosten voor de overheid zo laag mogelijk zijn.

Inmiddels heeft de werkgroep een rapport opgeleverd dat op woensdag 4 juni 2014 door de stuurgroep is besproken. Kort samengevat heeft de stuurgroep geconcludeerd dat het proces rondom optie goed loopt. Bij het proces naturalisatie is vastgesteld dat er een aantal dubbelingen in zit dat ervoor zorgt dat het proces niet efficiënt verloopt. Deze dubbelingen kunnen worden voorkomen door het proces zoveel als mogelijk bij één bestuurslaag te organiseren. Dat betekent dat de stuurgroep adviseert om een vervolgonderzoek te doen waarbij twee scenario’s naast elkaar verder worden uitgewerkt. Dat zijn de scenario’s ‘alles naar het rijk’ en ‘alles naar de gemeenten’.
Bij dat laatste scenario geldt wel dat er altijd enige rijksbetrokkenheid is, omdat voor naturalisatie nu eenmaal een Koninklijk Besluit nodig is. Uit het onderzoek is ook gebleken dat vooral bij kleinere gemeenten niet altijd de capaciteit en de ervaring aanwezig zijn om de gemeentelijke werkzaamheden goed genoeg te doen. Daarom is ook de vraag gerezen hoe we dat het best bij en met gemeenten kunnen organiseren.
In het vervolgonderzoek moet ook heel duidelijk worden hoe de processen nu verlopen, welke normtijden worden gehanteerd, welke kosten dit met zich meebrengt en hoe dit efficiënter kan. Op basis van de gegevens die nu beschikbaar zijn, kunnen geen goede conclusies worden getrokken. Voor beide scenario’s geldt ook dat we kijken hoe verdere digitaliseren kan bijdragen aan de twee doelen: het verbeteren van de dienstverlening en efficiëntere en daarmee goedkopere processen.

Werkgroep en stuurgroep
Wie doet nu wat in dit proces?
De werkgroep, die het onderzoek heeft uitgevoerd en het rapport heeft opgesteld bestaat uit:
- Remco Terpstra (projectleiding namens ministerie van V&J),
- Ronald Zijlstra en Michiel Hofman (namens NVVB),
- José Guit (gemeente Amsterdam),
- Tjitse Boersma (gemeente Den Haag),
- Marga Rijsdijk (gemeente Dordrecht en namens kring 100.000+gemeenten),
- Marieke Spijkerboer (IND)
- Margreet Aangeenbrug (VNG)
- Edith Bleeker (ministerie V&J)
De stuurgroep, die het rapport na aanpassingen heeft gevalideerd en vervolgens adviseert, bestaat uit:
- Harke Heida (directeur migratiebeleid ministerie V&J),
- Rob van Lint (hoofddirecteur IND),
- Marlies Vulto*  (gemeente Den Haag namens G4),
- Jos Wienen (voorzitter VNG adviescommissie Asiel en Integratie en burgemeester gemeente Katwijk)
- Dagmar Winkelhorst (vice-voorzitter NVVB)
Remco Terpstra ondersteunt als projectleider de stuurgroep.

Hoe nu verder?
De stuurgroep adviseert de VNG en het Ministerie van Veiligheid & Justitie hoe nu verder te handelen. Op 25 juni 2014 vindt dit bestuurlijk overleg tussen hen plaats. Daarna weten we welk vervolgtraject we ingaan. Als in het bestuurlijk overleg wordt besloten het advies en de aanbevelingen van de stuurgroep over te nemen, komt er een vervolg waarbij zowel gemeenten als IND de processen verder in kaart brengen. Na het bestuurlijk overleg informeren wij u verder.

* Tijdens de bijeenkomst op 4 juni 2014 is Marlies vervangen door Diana Duttenhofer van de gemeente Amsterdam

In onderstaande bijlage leest u de visie van de NVVB op de naturalisatie- en optietaken, vastgesteld op 25 april 2014.

BijlagenGrootte
NVVB-Visie naturalisatie en optietaken.pdf69.92 KB
Nieuwsoverzicht