Nieuwe checklists toegankelijkheid stemlokalen
Het ministerie van BZK heeft de checklist toegankelijkheid stemlokalen verduidelijkt. Er zijn voor iedere groep die werkt aan de toegankelijkheid van stemlokalen aparte versies gemaakt. Gemeenten staan in de huidige coronatijd voor lastige afwegingen bij het vinden van geschikte locaties. De nieuwe versie van de checklist wil een duidelijk handvat bieden hoe de toegankelijkheid van stemlokalen vorm te geven. De verantwoording of beschikbare locaties op alle punten kunnen voldoen vindt volgens de Kieswet plaats aan de gemeenteraad via het ‘pas toe of leg uit’ principe.
De verschillende versies van de checklist zijn te vinden in Nieuwsbrief 5 Tweede Kamerverkiezing
Helpdesk toegankelijkheid
Om gemeenten te ondersteunen bij vragen over de toegankelijkheid en over de inhoud en interpretatie van de checklist is een gratis helpdesk toegankelijkheid ingericht door het ministerie van BZK. Hier kunnen gemeenten inhoudelijke toelichting krijgen op de criteria en vragen voorleggen. De helpdesk is bereikbaar via 085 – 4001154 / helpdesk@toegankelijkstemmen.nl