Ook Bonaire maakt de inwoners bewust van identiteitsfraude
Op donderdag 17 november 2016 heeft de lancering van de communicatiecampagne “Mijn identiteit, mijn verantwoordelijkheid” plaats gevonden. De communicatie campagne is een initiatief van de afdeling Burgerzaken van het Openbaar Lichaam Bonaire. Door middel van deze campagne wil de Gezaghebber van Bonaire, de heer Edison Rijna, iedereen van de Bonairiaanse samenleving ervan bewust maken dat ze goed moeten zorgen voor hun identiteitsdocumenten. De inwoners moeten zich bewust worden van de risico’s die ontstaan als je identiteit in handen van criminelen komt.
Uit de proeftuin vermissingen waardedocumenten blijkt dat vanaf december 2013 tot en met oktober 2016 Burgerzaken Bonaire in totaal 2.070 aangiften van vermissingen zijn gedaan, waarvan 1.478 (71%) aangifte van vermissingen van sedula’s (Bonairiaanse identiteitskaart) waren. De voornaamste reden die genoemd wordt, is dat het identiteitsdocument zoek is geraakt (80%). Diefstal (10%) is een tweede reden die wordt opgegeven. Deze aantallen wil de Gezaghebber van Bonaire de komende jaren verminderen door de samenleving bewust te maken en voor te bereiden op mogelijke fraudepraktijken.
Het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties financiert deze communicatiecampagne. Een onderdeel van de communicatiecampagne is het organiseren van diverse informatiesessies georganiseerd voor diverse doelgroepen. Het begin is gedaan voor de doelgroep 60-plussers. Tijdens de informatiesessies hebben de medewerkers van de afdeling Burgerzaken uitleg gegeven over identiteit aan de 60-plussers. Ook is er een demonstratie gegeven van de diverse identiteitsdocumenten die op Bonaire gebruikt wordt voor identificatie. Middels een BINGO spel hebben de medewerkers van de afdeling Burgerzaken uitleg gegeven over de risico’s die mensen lopen wanneer hun identiteit in handen valt van criminelen. Verder hebben de ouderen uitleg gekregen over wat zij moeten doen als zij een kopie van hun identiteitsdocument moeten afgeven. Om te beginnen moet men vragen waarom men een kopie van het identiteitsdocument wil. Daarnaast moeten de ouderen ook vragen of de nodige gegevens niet overgenomen kunnen worden in plaatst van het maken van een kopie van het identiteitsdocument. Om de informatiesessies af te sluiten is er door middel van een quiz de gegeven informatie weer herhaald. Hierbij konden de 60-plussers door middel van bordjes interactief reageren op de gestelde vragen.
Bron: Afdeling Communicatie Openbaar Lichaam Bonaire
Email: communicatie@bonairegov.com