Proef: Bij vermissing / diefstal ID-documenten naar gemeente en niet naar de politie

Het ministerie van BZK is in 2009, in samenwerking met het ministerie van Veiligheid en Justitie, gestart met een proeftuin ‘vermissing reisdocumenten’. In de proeftuin wordt vooruitgelopen op de komende aanpassing van de Paspoortwet. Binnen de proeftuin gaat de burger direct naar de gemeente om een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aan te vragen. De burger kan er ook voor kiezen de diefstal of vermissing te laten registreren zonder nieuwe aanvraag van een reisdocument. De burger hoeft bij vermissing van een reisdocument niet eerst meer naar de politie voor een proces-verbaal van vermissing.

De gemeenten in Oost-Nederland en Noord-Nederland behoren tot de 150 van de 390 Nederlandse gemeenten die nog niet deelnemen aan de proeftuin. Dit gaat veranderen. Minister Plasterk roept gemeenten op om zich aan te melden bij de proeftuin, bekijk de brief

Oost-Nederland

De vernieuwende werkwijze zal op 30 mei 2016 binnen Oost-Nederland worden ingevoerd. Er is een implementatiewerkgroep geformeerd die geleid wordt door de politie en waarin naast de AVIM de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd worden. De start van het traject is gevormd door het versturen van een brief door BZK aan alle gemeenten in Oost-Nederland. Middels een brief is de gemeente verzocht een contactpersoon door te geven aan de lokale projectleider van de politie Ton Berkeljon, ton.berkeljon@politie.nl

De kick-off bijeenkomsten zijn voor Oost-Nederland gepland op;

  • maandag 11 april 2016 te Apeldoorn van 14.00 uur tot 16.00 uur
  • dinsdag 12 april 2016 te Zwolle van 14.00 uur tot 16.00 uur

Voor de medewerkers (burgerzaken/publiekszaken) worden er instructiebijeenkomsten georganiseerd tussen 9 mei en 21 mei 2016.

Noord-Nederland

Er is een implementatiewerkgroep geformeerd die geleid wordt door de politie en waarin naast de AVIM de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd worden door de deelnemers aan de WTI, Groningen, Leeuwarden, Assen en Smallingerland. De start van het traject wordt gevormd door het versturen van een brief door BZK aan alle gemeenten in Noord-Nederland. In deze brief wordt de gemeente verzocht een contactpersoon door te geven aan de lokale projectleider van de politie Jan Massier, jan.massier@politie.nl

De implementatie start met een kick-off waarvoor alle hoofden burgerzaken worden uitgenodigd. De kick-off is op 13 april 2016 om 14.00 uur in Assen, Motel van der Valk.

Nieuwsoverzicht