Rekenhulp toegestaan voor gemeenten bij de verkiezingen

De afgelopen week hebben er gesprekken plaatsgevonden naar aanleiding van het besluit van de minister van BZK, dat er geen gebruik gemaakt mag worden van de verkiezingssoftware (OSV). De NVVB heeft tijdens deze gesprekken benadrukt dat er voor gemeenten snel duidelijkheid moet komen om het hele proces uitvoerbaar te houden en werkbaar te maken. Wij zijn het erover eens dat over de wijze waarop de uitslag van de komende verkiezing tot stand komt, geen enkele schaduw van twijfel mag hangen. Veel gemeenten hebben bij de NVVB de zorgen kenbaar gemaakt, deze zijn meegenomen in het gesprek dat gisterenmiddag plaatsvond met de VNG en BZK.

Naar aanleiding van het gesprek is vanmiddag een brief

Met de VNG en BZK is afgesproken dat de inzet van een telhulpmiddel mogelijk is. Voor het gebruik daarvan wordt door de gemeenten een leidraad gemaakt waarin onder meer aandacht zal worden besteed aan het feit dat geen computers mogen worden gebruikt die met enig netwerk verbonden zijn, maar ook aan het feit dat een vier ogen principe wordt toegepast voor verificatie en controle. Er wordt geen gebruik gemaakt van USB-sticks of andere digitale gegevensdragers om de optelresultaten over te brengen van de burgemeesters gemeente naar de hoofdstembureaus en van de hoofdstembureau naar het centraal stembureau. Veel gemeenten hebben zelf al een oplossing bedacht. De NVVB wil de gemeenten die nog worstelen met de berekening ondersteunen door i.s.m. gemeenten en BZK/Kiesraad een leidraad op te stellen. Op de informatiebijeenkomst is de NVVB ook aanwezig zijn om dit toe te lichten.

Het resultaat van het totaliseren van de uitkomst op gemeentelijk niveau is een papieren formulier, de zogenoemde N11 opgave. De burgemeester is verantwoordelijk voor het totaliseren en ook voor het vaststellen van de N11 opgave. Het N11 formulier alsmede de processen-verbaal van de stembureaus zijn in te zien bij de gemeente. Een ieder die dat wil kan dus nagaan of de op gemeentelijk niveau berekende uitslag juist is. Hetzelfde geldt voor de volgende stap, het totaliseren op het niveau van de kieskring. De hoofdstembureaus gebruiken de N11 opgaven van de burgemeesters om een proces-verbaal op te maken waarin de uitslag staat voor de kieskring. Het proces-verbaal van de hoofdstembureaus wordt op het internet openbaar gemaakt. Vervolgens berekent het centraal stembureau de verkiezingsuitslag op basis van de processen-verbaal van de hoofdstembureaus. Ook het proces-verbaal van het centraal stembureau wordt op het internet openbaar gemaakt. 

Zodra de burgemeester de N11 opgave heeft vastgesteld en dat samen met de originelen van de processen-verbaal van de stembureaus laat overbrengen naar het hoofdstembureau, moeten de afschriften zoals gebruikelijk ter inzage worden gelegd. De afspraak die we hebben gemaakt is dat gemeenten communiceren waar en wanneer de afschriften kunnen worden ingezien. De processen-verbaal moeten ter inzage worden gelegd totdat de Tweede Kamer beslist over de toelating van de nieuwe leden.

Met deze afspraken hebben wij, samen met de VNG, er voldoende vertrouwen in dat de hoofdstembureaus in de loop van vrijdag 17 maart 2017 de uitslag op kieskringniveau kunnen vaststellen, zodat de Kiesraad de uitslag kan gaan berekenen. Wij zijn betrokken bij het opstellen van de leidraad om de gemeenten te ontzorgen.

Bijeenkomsten met gemeenten

Op 22 februari a.s. vinden twee bijeenkomsten plaats waarin de gemaakte afspraken met medewerkers van de gemeenten zullen worden doorgesproken zodat duidelijk is welke werkwijze zal worden gevolgd.

Wij zijn van mening dat mede dankzij onze inspanning, en gezien de huidige omstandigheden, een acceptabele werkwijze voor gemeenten is bereikt. Wij blijven samen met de VNG in gesprek met BZK om de komende verkiezingen te evalueren en vooruit te kijken naar de komende herindelingsverkiezingen en de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

Nieuwsoverzicht