Scannen akten burgerlijke stand
Nieuwe opzet
Tot op heden heeft de NVVB nog geen afspraken kunnen maken met het ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) over de inktvraat-problematiek. De kans dat op korte termijn een oplossing komt voor deze problematiek is zeer klein.
De NVVB heeft geruime tijd geprobeerd het ministerie ervan te overtuigen dat gemeenten die kosten maken voor het veilig stellen van de akten met inktvraat, financieel gecompenseerd moeten worden door het ministerie. Gemeenten hebben deze akten immers opgesteld conform de eisen die het ministerie heeft voorgeschreven (zoals ten aanzien van de te gebruiken schrijfmiddelen en papier). Het ministerie heeft steeds te kennen gegeven dat er geen financiële middelen beschikbaar gesteld worden. Het is onwaarschijnlijk dat het ministerie op korte termijn haar standpunt zal wijzigen. Uit overleg met V&J blijkt dat de huidige digitale centrale opslag is ingericht voor conservatiedoeleinden en niet voor veelvuldige ontsluiting. Zo zijn meerdere akten in één digitaal bestand opgenomen en niet apart geïndexeerd. Hierdoor is structurele centrale ontsluiting aan gemeenten een te kostbare aangelegenheid geworden.
Het bestuur van de NVVB geeft aan dat het niet realistisch is nog langer in te zetten op financiële bijstand vanuit het ministerie, en roept gemeenten daarom op de digitalisering van de gehele persoonsregistratieketen te stroomlijnen. Om dit te bereiken adviseert de NVVB gemeenten de akten van de burgerlijke stand zelf te digitaliseren. De inktvraat wordt hiermee stilgezet en gemeenten kunnen door deze digitalisering efficiency winsten behalen in de dienstverlening. Bovendien spelen gemeenten op deze manier in op andere digitale ontwikkelingen, zoals de komst van de BRP en de elektronische dienstverlening van de burgerlijke stand.