Stapeling van werkzaamheden bij Burgerzaken
In de afgelopen periode heeft de NVVB een aantal gesprekken gevoerd met BZK en RvIG over de stapeling van werkzaamheden in de komende periode bij Burgerzaken. Zo hebben we te maken met de volgende onderwerpen:
- Afronden Tweede Kamerverkiezing;
- Voorbereiding van de Reisdocumentenpiek;
- Aanschrijving van burger na verhuizing;
- Invoering van de Wet introductie gecombineerde geslachtsnaam (Wigg);
- De zelfevaluaties (Reisdocumenten, BRP en ENSIA) en
- Voorbereiding van de Europese parlementsverkiezing.
Geen eenvoudige opgave voor de gemeenten. Dat mag duidelijk zijn. Vaak komen deze werkzaamheden terecht op dezelfde schouders binnen de afdelingen Burgerzaken.
Uit de gesprekken is ons wel gebleken dat er echt geen ruimte is voor het schuiven met bepaalde werkzaamheden. Uiteraard tot onze grote teleurstelling.
Veelal heeft het te maken met wettelijke bepalingen.
Wij merken ook dat er in de verschillende gemeenten keihard gewerkt wordt om dit toch allemaal in goede banen te leiden.
Uit de gesprekken is ons ook gebleken dat er veel begrip is voor deze lastige situatie. Daarom stelt RvIG voor om helder in de vragenlijsten van de zelfevaluaties aan te geven wanneer er in jouw gemeente geen ruimte gevonden is om bepaalde werkzaamheden met betrekking tot de zelfevaluaties uit te voeren. Dat kan de pijn wellicht een klein beetje verzachten. Wij adviseren dan ook om, als dit aan de orde is, dit te benutten.