Suwinet-Inkijk

Vanaf 1 juli 2013 mag Burgerzaken adresgegevens uit de loonadministratie van UWV raadplegen via Suwinet-Inkijk. Deze adresgegevens mogen alleen gebruikt worden voor het bijhouden van persoonsgegevens in de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Om de ontsluiting van de loonaangifte-adresgegevens via Suwinet-Inkijk eerst op kleine schaal te testen heeft een aantal gemeenten een pilot uitgevoerd. Deelnemende gemeenten waren: Amsterdam, Apeldoorn, Den Haag, Enschede, Haarlemmermeer, Rotterdam, Den Bosch, Teylingen, Eindhoven, Vlaardingen en Utrecht.

De gemeenten die meegedaan hebben aan de pilot zijn enthousiast. In de periode 1 april tot en met 23 mei zijn in totaal 3737 opvragingen gedaan en 3006 unieke BSN’s geraadpleegd. Van de ondervraagden zegt 85% dat het raadplegen van de loonaangifte-adressen meerwaarde heeft gehad voor hun werkzaamheden. Vooral de bevestiging dat een adres klopt, onbekend is of afwijkt wordt als meerwaarde ervaren.

Daarnaast is vastgesteld dat uit de aangeleverde gegevens van de gemeenten in 56% van de opvragingen geen gegevens worden getoond. De oorzaak is gelegen in het feit dat niet van iedereen gegevens in de Polisadministratie van UWV voorkomen en dat conform afspraak alleen actuele adressen getoond worden. Het betreft hier onder andere kinderen (onder de ca. 15 jaar) en personen die in de afgelopen 3 maanden geen actief dienstverband en uitkering hadden. UWV onderzoekt de mogelijkheid om de huidige periode van 3 maanden te verruimen naar 6 maanden.

Kosten
Er zijn voor gemeenten geen kosten verbonden aan het opvragen van gegevens via Suwinet. Eventueel zullen kosten gemaakt moeten worden wanneer je als gemeente nog geen aansluiting hebt op Suwinet. Deze kosten zullen eenmalig zijn en bovendien is vrijwel elke gemeente al aangesloten doordat de afdeling Sociale Zaken doorgaans gebruik maakt van Suwinet.

Ook aansluiten op Suwinet-Inkijk? Download dan hier

Nieuwsoverzicht