Bericht van RvIG: Traject ID-kaart voor gedetineerden
De gemeenten waar een Penitentiaire Inrichting (PI) gevestigd is, zijn dinsdag 1 maart door RvIG geïnformeerd over een voorgenomen wijziging in het Paspoortbesluit d.m.v. deze e-mail . In het kort houdt deze wijziging in dat burgemeesters aanvullend bevoegd worden om een identiteitskaart te verstrekken aan gedetineerden die niet geregistreerd staan in hun gemeente, maar wel ter plaatse in de PI verblijven. Een specifieke ambtenaar van die gemeente kan zo in de PI de aanvraag opnemen en vingerafdrukken afnemen met het Mobiel Vingerafdrukopname Apparaat (MVA).
De nieuwe procedure is een uitwerking van het bestuurlijk akkoord ‘Kansen bieden voor re-integratie’ en zal halverwege 2023 ingaan. De procedure moet het werk van gemeenten eenduidig maken en de re-integratie van gedetineerde burgers verbeteren. Want wanneer gedetineerden tijdig vóór het verlaten van de PI een geldige identiteitskaart bezitten, kunnen zij aan de Wet op de Identificatieplicht voldoen bij bijvoorbeeld het aangaan van een huurcontract, arbeidscontract of de aanvraag van een uitkering.
Het ministerie van JenV en RvIG consulteren de komende periode de gemeenten over de wijziging. Tijdens de startbijeenkomst begin april wordt er een klankbordgroep opgericht met vertegenwoordigers van de PI-gemeenten en afspraken gemaakt over het verloop van het project. Medio maart wordt in IDee magazine van RvIG het traject en de achtergronden verder toegelicht.