Veel gestelde vragen Expertisepunt Aanpak Fraude

  1. Wat is het Expertisepunt Aanpak Fraude?

Antwoord: Het Expertisepunt Aanpak Fraude is een online platform waar gemeenteambtenaren en ketenpartners alle informatie vinden over het aanpakken van adresgerelateerde -en identiteitsfraude. Om fraude te voorkomen en te bestrijden is samenwerking en het delen van kennis cruciaal. Expertisepunt Aanpak Fraude is in eerste instantie een proeftuin van ongeveer 3 maanden.

  1. Voor wie is het Expertisepunt Aanpak Fraude?

Antwoord: In principe kan iedereen die binnen de overheid een rol vervult in de preventie, bestrijding of reparatie van fraude toegang krijgen. Maar om het gebruik tijdens de pilot goed te kunnen beoordelen, hanteren we een richtlijn van maximaal drie medewerkers per organisatie. Alle gebruikers van het Expertisepunt Aanpak Fraude moeten werkzaam zijn bij de overheid.

We adviseren om in ieder geval de Fraudecoördinator toegang te geven (als die functie er is), de kwaliteitsmedewerker of vakspecialist Burgerzaken en de manager of teamleider. Het Expertisepunt is gestart als proeftuin met een beperkt aantal deelnemers.

  1. Wat biedt het Expertisepunt Aanpak Fraude mij?

Antwoord: Het Expertisepunt Aanpak Fraude is opgezet om iedereen die binnen de overheid een rol vervult in de preventie, bestrijding of reparatie van fraude te verbinden. Je kunt er alle contacten van de deelnemende organisaties vinden. Je kunt met deze contacten fraudesignalen en aanpakken van identiteitsfraude en adresfraude delen voor de kritieke processen voor de aanpak van fraude. Het Expertisepunt Aanpak Fraude bevat momenteel visulaties van drie processen:

Eerste inschrijving BRP, Aanvraag Reisdocument en Aanvraag uitkering. Ook bevat het Expertisepunt Aanpak Fraude achtergrond informatie en tools, onder andere de hulpmiddelen die ontwikkeld zijn uit het programma Naar Betrouwbare Persoonsgegevens (NBP).                                                                                                                 

  1. Waar vind ik het Expertisepunt Aanpak Fraude?

Antwoord: Het Expertisepunt Aanpak Fraude is te vinden via expertisepuntaanpakfraude.gemeente.nl

  1. Kan ik mijn organisatie nog aanmelden voor het Expertisepunt Aanpak Fraude?

Antwoord: Nee, aanmelden is momenteel niet meer mogelijk. Voor de proeftuin hebben we genoeg deelnemers. Na de evaluatie in maart 2016 kijken we hoe we de toegang tot het Expertisepunt verder kunnen uitbreiden.

  1. Wat kost deelname aan het Expertisepunt Aanpak Fraude?

Antwoord: Er zijn geen kosten verbonden aan deelname. Wel vragen we om een actieve bijdrage bij het vullen van de kwetsbaarheden en oplossingen.

  1. Waarom heb ik een gebruikersnaam en wachtwoord nodig voor het Expertisepunt Aanpak Fraude?

Antwoord: We willen niet dat de informatie over kwetsbaarheden en oplossingen openbaar toegankelijk is.

  1. Ik wil de hulpmiddelen uit het programma Naar Betrouwbare Persoonsgegevens (NBP) graag delen met mijn collega’s, maar die hebben geen toegang. Hoe los ik dat op?

Antwoord: Omdat het Expertisepunt Aanpak Fraude nog niet voor iedereen toegankelijk is, worden de algemene hulpmiddelen, zoals het ID-protocol, ook beschikbaar gesteld op de website van de NVVB: www.nvvb.nl

Let dan wel op dat u altijd de laatste versie verspreidt. De hulpmiddelen worden met enige regelmaat geactualiseerd.

  1. Waar kan ik terecht voor technische vragen / storingen?

Antwoord: Vragen kunnen 24/7 gemaild worden naar aanpakfraude@gemeente.nl

  1. Waar kan ik terecht voor algemene vragen over het Expertisepunt Aanpak Fraude?

Antwoord: Dit kan bij Giulietta Marani: giulietta.marani@ictu.nl

  1. Van wie is het Expertisepunt Aanpak Fraude?

Antwoord: Het Expertisepunt Aanpak Fraude is in opdracht van het ministerie van BZK ontwikkeld door ICTU in samenwerking met de NVVB. Het Expertisepunt is nu nog een pilot voor een periode van 3 maanden. De proeftuin duurt tot en met maart 2016.

  1. Wat gebeurt er na de pilot?

Antwoord: In maart 2016 wordt de proeftuin geëvalueerd en gerapporteerd. Hierop volgt er een gesprek met het ministerie van BZK, ICTU en de NVVB. Bij een positief resultaat wordt het Expertisepunt voortgezet en overgedragen aan de NVVB.

  1. Wat is de relatie van het Expertisepunt Aanpak Fraude met het Dashboard Dienstverlening van de NVVB?

Antwoord: Het Expertisepunt Aanpak Fraude is onderdeel van pijler 2 ‘Kennis’ van het Dashboard Dienstverlening. Deze pijler wordt ook aangevuld met de Werkprocessen van de NVVB en de specificaties van de Burgerzakenmodules.

 

Nieuwsoverzicht