Vensters voor Dienstverlening en NVVB Dashboard Dienstverlening: samenhang of overlap?
De NVVB wil vanaf 1 januari 2015 voor al haar leden een nieuwe service aanbieden die relevante en actuele gegevens oplevert rondom de eigen dienstverlening. De service bestaat in ieder geval uit een Digitaal Dashboard met rond de 20-25 prestatie-indicatoren (KPI’s) op basis waarvan de kwaliteit, service en kosten van de directe dienstverlening van gemeenten op een eenvoudige manier kunt monitoren en vergelijken. Een ledenpeiling wees uit dat circa 90% (zeer) positief staat tegenover een Dashboard Dienstverlening onder NVVB vlag. Een brede groep gemeenten doet mee aan de ontwikkeling die momenteel in volle gang is.
Tegelijkertijd ondersteunt ICTU enkele gemeenten in hun wens om het reeds bestaande Vensters voor Bedrijfsvoering uit te bereiden met Dienstverlening in de breedste zin des woords. Vensters voor Bedrijfsvoering is een initiatief van VGS, KING, FAMO en ICTU en wordt sinds 2013 door een groot aantal gemeenten toegepast.
Tijdens een recent overleg tussen NVVB, ICTU en KING is gezamenlijk een positieve grondhouding naar voren gekomen om ervoor te gaan zorgen dat Vensters en het NVVB Dashboard elkaar niet gaan overlappen maar elkaar gaan versterken.
Op korte termijn gaat het dan om inhoudelijke afstemming. Tegen eind september hopen partijen meer duidelijkheid te hebben over of en hoe een blijvende samenhang gerealiseerd kan worden.