Verder met kwaliteitsverbetering persoonsgegevens
Baseline-1 afgerond; verder met baseline-2
De Basisregistratie Personen vervangt de huidige GBA en om dit te kunnen doen, moeten gemeenten vooraf enige zaken in de GBA aanpassen. In het eerste halfjaar hebben gemeenten gewerkt aan de zogenaamde baseline-1. Kortweg komt dit erop neer dat de persoonslijsten in de GBA op die punten werden gecorrigeerd die de initiële vulling van de BRP in de weg zouden kunnen zitten*.
Baseline-1 afgerond
Gemeenten hebben in juli de activiteiten voor baseline-1 afgerond. Persoonslijsten zijn zo geschikt om overgeheveld te worden naar de BRP. Echter, gemeenten moeten straks ook in staat zijn om gegevens bij te houden in de BRP. Voorafgaand aan de aansluiting als bijhouder, moeten gemeenten de persoonsgegevens verder aanpassen. De activiteiten die zij hiervoor moeten ondernemen, noemen we baseline-2. Nu baseline-1 is afgerond kunnen gemeenten verder met deze baseline-2.
Wat is baseline-2?
Baseline-2 bestaat uit twee onderdelen. De eerste behelst de controles op ‘logische regels’. Daarbij wordt gecontroleerd of verschillende gegevens binnen een persoonslijst in onderlinge samenhang consistent zijn. Bijvoorbeeld de controle of een huwelijksdatum wel na de geboortedatum van een persoon ligt, want een persoon kan niet getrouwd zijn voordat hij geboren is. Logische regels zijn gebaseerd op de voorwaarden die zijn geformuleerd in het Logisch Ontwerp GBA. De tweede behelst het wegnemen van inconsistenties bij relaties. Dat wil zeggen dat indien twee personen aan elkaar gerelateerd zijn (bijvoorbeeld bij een huwelijk) zowel de huwelijksgegevens als de persoonsgegevens over beide persoonslijsten consistent zijn.
Eerste werkzaamheden in oktober 2013
Het programma modernisering GBA signaleert fouten en stelt deze ter beschikking aan de gemeenten. Deze zijn verantwoordelijk voor het oplossen van deze fouten. Het proces is vergelijkbaar met dat van baseline-1. De foutsignaleringen worden beschikbaar gesteld via de Kwaliteitsmonitor van het Agentschap BPR. Als eerste wordt een aantal fouten gesignaleerd die op te lossen zijn zonder brondocument. Bij het herstellen ervan hoeft een gemeente geen contact te op te nemen met een andere gemeente. Dit maakt het overzichtelijk en is ook de reden waarom we deze al begin oktober 2013 aanbieden aan gemeenten. Over het precieze moment van aanbieden en het proces dat daarbij gevolgd gaat worden, berichten we de gemeenten in september 2013. Momenteel is het programma druk doende met de analyse van alle overige baseline-2 fouten. Ook hier volgt in september meer informatie via de websites Operatie BRP
*In de komende periode wordt de initiële vulling gevalideerd. Hieruit kunnen nog fouten geconstateerd worden die gemeenten alsnog moeten oplossen. Daarnaast is het van belang dat gemeenten hun baseline-1 op orde blijven houden.