Vervolg kamerbrief Signalering en aanpak identiteitsfraude
Afgelopen vrijdag hebben de NVVB, de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) elkaar opnieuw gesproken naar aanleiding van de kamerbrief van 8 juli jl. Tijdens deze bijeenkomst is door het ministerie de waardering uitgesproken voor de werkzaamheden die de medewerkers Burgerzaken de laatste maanden c.q. jaren hebben uitgevoerd. Duidelijk is ook geworden dat bij uitgevende instanties veel ervaring aanwezig is en ideeën bestaan over de verbetering van dienstverlening, kwaliteit en integriteit. Het is onmogelijk om direct een waterdichte werkwijze te creëren maar kleine maatregelen of veranderingen die direct bijdragen aan verbetering van integriteit en kwaliteit van ons werk, moeten we vooral treffen.
Daarom vragen wij alvast jullie aandacht in het belang ven veiligheid en integriteit voor het volgende:
- Vraag bij aanname van nieuw personeel en inhuurkrachten altijd een Verklaring Omtrent Gedrag;
- Bespreek brief vooral met de verantwoordelijke collega’s;
- Let goed op noodzakelijke functiescheiding;
- Check altijd de referenties en vraag goed door;
- Beoordeel de CV goed en let op ”gaten in de CV” en op snelle wisselingen van werkgever;
- Bij aanvragen van reisdocumenten extra alert zijn op aanvragen van personen die vaak verhuizen (en dus telkens kort op hun ingeschreven adres verblijven);
- Stem deze werkwijze ook af met je HR collega’s zodat zij je hierin goed kunnen ondersteunen.
Daarnaast adviseren wij gemeenten om ook voor de lange termijn na te denken over maatregelen die bijdragen aan het voorkomen en terugdringen van risico’s en fraude. Wat betekenen de lopende initiatieven van BZK voor verbetering van het reisdocumentenstelsel voor jouw afdeling? Welke aanpassing is er bij jou op de afdeling Burgerzaken nodig om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de toekomst?
Deze zomer is het mogelijk om met BZK in gesprek te gaan. Het ministerie wil graag in gesprek met leidinggevenden en medewerkers Burgerzaken en wil graag horen hoe de aanvraag en registratie voor documenten kan worden versterkt (aanmelden kan hier).
RvIG is daarnaast op zoek naar gemeenten die mee willen denken in verbetering van het reisdocumentenstelsel: gemeenten zijn immers van het vaststellen en registreren van identiteiten. Ben jij of ken jij iemand die graag meedenkt of een passie heeft voor verbetering het reisdocumentenstelsel laat dit dan vooral weten en stuur een e-mail naar info@rvig.nl.