Verzoek aan afdelingen Burgerzaken/publiekszaken en Communicatie van Gemeenten inzake "Campagne tege

Op 14 januari 2013 is de campagne gestart tegen misbruik kopieën identiteitsbewijzen. De campagne is gericht op burgers en een initiatief van het ministerie van Binnenlandse zaken.
De gemeenten wordt verzocht om ook aandacht te besteden aan de campagne via hun website en loketten.

BREDE OPROEP
Het is de bedoeling dat alle gemeenten meedoen en met vanaf 15 januari 2013 bijvoorbeeld flyers meegeven aan het publiek als ze een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uitreiken.
INFORMEER DAAROM OOK UW AFDELING COMMUNICATIE over het onderstaande.

De RDW en NVVB hebben deelgenomen aan de ontwikkeling van het campagnemateriaal. De RDW heeft vanwege andere ontwikkelingen meer tijd nodig om het materiaal ter beschikking te stellen. Beoogd is dat de RDW vanaf 1 februari 2013 gaat deelnemen aan de campagne. De RDW heeft ook een eigen flyer ontwikkeld.
Vooraf heeft het programma “Kassa” in de uitzending van 22 december 2012 al aandacht aan de komende campagne besteed.

De opzet van de campagne is om te communiceren via ketenpartners
BZK heeft zelf niet het contact met burgers als het gaat om het uitreiken en controleren van identiteitsbewijzen. Dat geldt wel voor de gemeenten, de RDW en bijvoorbeeld ook de Koninklijke Marechaussee. Het zwaartepunt van de campagne ligt daarom bij de balie burgerzaken, de communicatie van de RDW en gemeenten en bijvoorbeeld ook bij vliegvelden als vakantiegangers en zakenmensen naar het buitenland gaan.

Het bleek het handigst als er materiaal voorhanden zou komen dat de gemeenten zelf kunnen downloaden en laten drukken, al dan niet mede voorzien van eigen logo. Daarom staat het campagnemateriaal bij elkaar op http://www.toolkitidentiteitsfraude.nl/

De toolkit is openbaar en het materiaal kan dus door iedereen kan worden gebruikt
Het CBP is op de hoogte van de campagne en zal op de website verwijzen naar de campagne. Het CBP heeft aangegeven dat alle vertegenwoordigende organisaties (telecombedrijven, horeca enz.) op de hoogte zijn gesteld van de richtsnoeren van het CBP. Handhaving zal plaatsvinden als niet conform de richtsnoeren wordt gehandeld.

Communicatie vanaf 14 januari 2013
De campagne wordt ondersteund door communicatie via free publicity en social media. BZK zal daarvoor haar communicatiekanalen gebruiken, maar alle ketenpartners worden opgeroepen om mee te twitteren etc. Hiervoor zijn ook teksten in de toolkit opgenomen. Ook wordt een filmpje opgenomen met minister Plasterk en wordt gewerkt aan een interview in het AD. Mogelijk gaan andere media ook aandacht besteden aan de campagne.

Kopie van het Burgerservicenummer?
Als een instantie niet bevoegd is om het Burgerservicenummer te gebruiken of het niet nodig heeft, dan hoeft het ook niet zichtbaar te zijn op de kopie. Er is na een uitvoerige discussie besloten om vanwege communicatieve redenen informatie betreffende het doorstrepen of onleesbaar maken van het BSN weg te laten omdat er dan onduidelijkheden kunnen ontstaan. De reden hiervoor is dat niet op een duidelijke en directe (eenvoudige) wijze aangegeven kan worden wanneer een instantie mag beschikken over het BSN en wanneer niet. De lijst op de website http://www.burgerservicenummer.nl/

Oproep: brede deelname
We willen natuurlijk dat alle gemeenten meedoen en met vanaf 15 januari bijvoorbeeld flyers meegeven als ze een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uitreiken.
Nogmaals :  INFORMEER DAAROM OOK UW AFDELING COMMUNICATIE.

Dit onderdeel van de nieuwsflits/nieuwsbrief is in samenwerking tussen de NVVB en gemeente Amsterdam tot stand gekomen.
 

Nieuwsoverzicht