Vragen ter verduidelijking n.a.v. presentatie 3e Rijbewijs richtlijn
Naar aanleiding van de presentatie die is gegeven tijdens de themabijeenkomsten voor de invoering van de 3e Europese Rijbewijsrichtlijn zijn door een aantal gemeente vragen ter verduidelijking gesteld. Deze vragen en antwoorden vindt u hier.
Naar aanleiding van de presentatie die is gegeven tijdens de themabijeenkomsten voor de invoering van de 3e Europese Rijbewijsrichtlijn zijn door een aantal gemeente vragen ter verduidelijking gesteld. Deze vragen en antwoorden vindt u hier.
Installatie nieuwe software (hoe en wie)?
Door de gemeente dient zelf de nieuwe update met betrekking tot de gemeentelijke front-office applicatie tijdig te worden geïnstalleerd. Voor vragen hieromtrent wordt u verzocht contact te zoeken met uw eigen applicatie-/systeembeheerder of met de helpdesk van uw softwareleverancier. Zij kunnen u hierover nader informeren.
Gewijzigde aanvraagformulieren (hoe krijg ik die)?
Nadat de update van de gemeentelijke front-office applicatie is geïnstalleerd zijn vanaf 19 januari 2013 ook de layouts van de aanvraagformulieren, met onder andere de nieuwe ondertekening, beschikbaar. Deze layouts worden afgedrukt op de blanco aanvraagformulieren (3 E 1306).
Voor het gewijzigde aanvraagformulier 3 E 394 “Aanvraag Nederlands rijbewijs voor personen zonder vaste woon- en verblijfplaats” geldt dat deze eind vorig jaar aan uw gemeente is toegestuurd; dit formulier wordt immers niet geprint via de gemeentelijke front-office applicatie. Vorige versies van deze formulieren dient u zelf te vernietigen!
Indien gewenst kunt u extra 3 E 394 formulieren of extra blanco aanvraagformulier (3 E 1306) bestellen via deze URL
Inklaren 2e richtlijn rijbewijzen (hoe zit dit)?
Op maandag 21 januari 2013 worden alle door de gemeente ontvangen 2e richtlijn rijbewijzen die normaliter als misdruk zouden worden ingeklaard, op het NRD-backofficestation ingeklaard als zijnde “rijbewijs ontvangen door gemeente, OK”. Het rijbewijs wordt daarna meteen door de gemeente als uitgereikt geregistreerd. Daarna wordt een nieuwe rijbewijsaanvraag geregistreerd met de juiste gegevens, indien noodzakelijk wordt contact gezocht met de helpdesk van de unit Rijbewijzen.
Ingeval een gemeentelocatie niet op maandag 21 januari 2013 is geopend, vindt voorgaande plaats op de dag dat op deze locatie de 2e richtlijn rijbewijzen worden afgeleverd.
Voor 2e richtlijn rijbewijzen die meteen als “OK” worden ingeklaard, geldt dat de uitreiking van het rijbewijs pas wordt geregistreerd als de burger zijn rijbewijs komt afhalen.
Extra opening helpdesk
In verband met de implementatie van de 3e Rijbewijsrichtlijn is de helpdesk van de unit Rijbewijzen op vrijdag 18 januari 2013 geopend van 08:00 uur tot 21:00 uur.
Op zaterdag 19 januari 2013 is de helpdesk geopend van 08:30 uur tot 13:30 uur voor de gemeenten met een zaterdag openstelling.
Stappenplan voor gemeenten bij storingen
Stappenplan voor baliemedewerker:
Kijk op de NRD site (http://nrd.rdw.nl
1.Zo ja, houd de NRD site in de gaten voor nader nieuws.
2.Zo nee, neem contact op met je eigen gemeentelijke applicatie-/systeembeheerder.
Stappenplan voor applicatie- / systeembeheerder:
1.Bij melding van storing door baliemedewerker check de lokale werking van de Frontoffice applicatie.
2.Probleem is lokaal: neem dan contact op met de helpdesk van je eigen software leverancier. De unit rijbewijzen van de RDW wil overzicht houden over de voortgang en mogelijke storingen. Wilt u zo vriendelijk zijn om storingen te melden aan de helpdesk van de Unit Rijbewijzen van de RDW, telefoon 0900-2359739.
3.Lijkt het probleem te zitten in de koppeling met de RDW, antwoorden of gegevens van de RDW: neem contact op met de helpdesk van de Unit Rijbewijzen, telefoon 0900-2359739.