Zelfevaluatie  is verplicht ondanks verkiezingen

Zelfevaluatie is verplicht ondanks verkiezingen

De organisatie van verkiezingen vraagt veel van gemeenten. Zeker wanneer deze onverwacht of tussentijds plaatsvinden, zoals nu het geval is met de verkiezing van de Tweede Kamer. We begrijpen dat dit extra druk legt op de teams die verantwoordelijk zijn voor zowel de verkiezingsorganisatie als de uitvoering van de jaarlijkse zelfevaluatie BRP en Reisdocumenten.

Vanuit de NVVB is daarom aan RvIG het signaal afgegeven dat het combineren van beide trajecten in dezelfde periode als zwaar wordt ervaren.

Hoewel er begrip is voor de situatie waarin gemeenten zich bevinden, is een wijziging in de jaarlijkse verplichting tot het uitvoeren van de zelfevaluatie BRP niet zomaar mogelijk. Dit betekent dat de jaarlijkse zelfevaluatie, zoals gebruikelijk, uiterlijk op 31 december 2025 moet zijn afgerond.

Waarom geen uitstel?
De zelfevaluaties zijn  een belangrijk instrument om de kwaliteit van de basisregistratie en het reisdocumentenstelsel te waarborgen. Juist in een periode waarin overheidsinformatie en dienstverlening onder druk staan, is het van belang dat de betrouwbaarheid van de BRP en het reisdocumentenstelsel op peil blijft. De evaluatie draagt bij aan het signaleren van risico’s, het verbeteren van processen en het versterken van de gegevenspositie van burgers.

Wat als het niet lukt?
RvIG realiseert zich dat dit voor sommige gemeenten een uitdaging vormt. Mocht je als gemeente knelpunten ervaren bij de uitvoering van de zelfevaluatie, dan adviseren wij om tijdig contact op te nemen met je accountmanager bij RvIG. Samen kan worden gekeken naar mogelijke ondersteuning of praktische oplossingen binnen de bestaande kaders.

Tot slot
We waarderen de inzet van alle gemeentelijke medewerkers die zich dagelijks inzetten voor een betrouwbare BRP, het reisdocumentenstelsel én goed georganiseerde verkiezingen.

Nieuwsoverzicht