Van balie tot digitaal: transparante en efficiënte dienstverlening met MijnServices

Gegeven door: Gemeente Groningen en Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Ronde: 3
Hoe zorg je ervoor dat inwoners via elk kanaal – online, telefonisch of aan de balie – snel en eenvoudig worden geholpen met actuele informatie? Ontdek hoe MijnServices jouw gemeentelijke dienstverlening slimmer, transparanter en gebruiksvriendelijker maakt.
MijnServices zijn bouwstenen die gemeenten en andere overheidsorganisaties eenvoudig kunnen implementeren in een persoonlijke MijnOmgeving. Hiermee bied je een persoonlijke en veilige digitale omgeving voor inwoners waar zij hun lopende zaken kunnen inzien. Denk aan het volgen van hun paspoortbestelling, aanvraag voor een vergunning of subsidie of ingediende vraag.
✔ Altijd inzicht in aanvragen – Met MijnZaken, een track-and-trace-service, kunnen inwoners bijvoorbeeld eenvoudig de voortgang van hun aanvragen volgen.
✔ Proactieve updates – Inwoners ontvangen automatische meldingen als er nieuws is of als er een actie van hen wordt verwacht, zoals het aanleveren van informatie of het doen van een betaling.
✔ Actuele informatie voor medewerkers – KCC-medewerkers krijgen toegang tot de meest actuele informatie om vragen van inwoners snel en correct te kunnen beantwoorden, zowel aan de balie als telefonisch.
Tijdens deze sessie deelt Gemeente Groningen hoe zij MijnServices succesvol hebben geïntegreerd in MijnGroningen en hoe dit hun processen heeft verbeterd. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) legt uit hoe je hier ook mee aan de slag kunt, welke eerste stappen je kunt zetten en hoe de VNG je daarbij ondersteunt.
Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en ontdek hoe MijnServices niet alleen leidt tot minder frustratie en meer efficiëntie, maar ook bijdraagt aan een klantgerichte en menselijke aanpak.