Bericht van de werkgroep Deelproject controleprocessen gezag: Pilot verschillen in de registratie gezag tussen het Centrale Gezagsregister en de BRP

Bericht van de werkgroep Deelproject controleprocessen gezag: Pilot verschillen in de registratie gezag tussen het Centrale Gezagsregister en de BRP

Een pilot met 7 gemeenten om de verschillen in de registratie gezag tussen het Centrale Gezagsregister en de BRP te onderzoeken is inmiddels gestart.

RvIG participeert samen met het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de Rechtspraak, de NVVB en diverse ketenpartners in het project Verbetering Gezagsinformatie. Binnen dit project wordt ook gewerkt aan de kwaliteitsverbetering van gezagsinformatie in de BRP. Dit gebeurt o.a. door een vergelijking van gegevens over gerechtelijke uitspraken in het CGR en de gegevens in de BRP.  In het deelproject Controleprocessen is afgesproken om in de toekomst een periodiek geautomatiseerd vergelijkingsmechanisme in te voeren tussen de gegevens uit het CGR en de BRP categorie 11.

Om deze landelijke vergelijking goed voor te bereiden is een pilot gestart om beter inzicht te krijgen in de oorzaken van de verschillen tussen de registraties (CGR en BRP) en hoe deze op te lossen. Aan de oproep in september in onze nieuwsbrief hebben 7 gemeenten gehoor gegeven en de pilot is inmiddels gestart (Amersfoort, Apeldoorn, Goeree-Overflakkee, Groningen, Hellendoorn, Helmond en Súdwest Fryslân).

RvIG heeft een vergelijking uitgevoerd op beide gegevens. Dit resulteert in een lijst met verschillen per gemeente. Deze zijn gedeeld met de gemeenten met het verzoek om te onderzoeken wat de reden is van het verschil, het verschil op te lossen en aan te geven hoe het is opgelost. Om een beeld te geven staan hieronder het aantal minderjarigen in de BRP van de pilot gemeenten.

Daaronder staat hoeveel van die minderjarigen staan geregistreerd in het gezagsregister

Wat?

Aantal

Minderjarigen in de pilot gemeenten

151.647

Minderjarigen met aantekening in het CGR

26.101

Tijdens het eerste overleg op 29 november bleek dat de pilot gemeenten voortvarend aan de slag zijn gegaan met het onderzoek en al vele uittreksels hebben opgevraagd bij de gerechten. Gedurende de pilot (duur ca. 2 maanden) worden de bevindingen van de gemeenten besproken en gekeken naar onderliggende oorzaken en suggesties voor verbetering. Zo wordt inzicht verkregen in het aantal verschillen en de oorzaken ervan. Hiermee kan de landelijke uitrol en de impact op gemeenten worden voorbereid. De resultaten worden ook gebruikt om een advies op te stellen waarmee het proces van registratie vanuit het CGR in de BRP structureel kan worden verbeterd,

Over de resultaten van het onderzoek en hoe het verder gaat word je later geïnformeerd.

Namens Werkgroep Deelproject controleprocessen, RvIG, Adviesbureau NVVB, Ministerie van Justitie en Veiligheid en Rechtspraak.

Nieuwsoverzicht