Gemeenten kunnen reisdocumenten thuisbezorgen
Sinds 2013 is de NVVB betrokken bij de proeftuin ‘Bezorgen Reisdocumenten’. Samen met gemeenten, het ministerie van BZK, de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG), ICTU en AMP (bezorgdienst) is ruime ervaring opgedaan met deze (voor de overheid) nieuwe vorm van dienstverlening. Na een uitgebreide evaluatie in het eerste kwartaal van 2016 heeft het ministerie van BZK besloten om deze voorziening voor alle gemeenten van Nederland mogelijk te maken. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan de benodigde wijziging van wet- en regelgeving.
De NVVB is trots op deze publiek-private samenwerking en de nieuwe vorm van dienstverlening die als gevolg hiervan samen is ontwikkeld. Gemeenten zijn hierdoor in staat geweest om nieuwe dienstverleningsconcepten te ontwikkelen en de dienstverlening aan haar inwoners enorm te verbeteren. Dit blijkt onder andere uit de grote waardering (gemiddeld een 9) die door inwoners is uitgesproken.
Mensen gebruiken hun paspoort en identiteitskaart regelmatig om zichzelf te identificeren of om mee te reizen. Het is daarom belangrijk zaken rondom je reisdocument makkelijk te kunnen regelen, zonder afbreuk te doen aan de beveiliging van het aanvraag- en uitgifteproces. Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties kondigt daarom vandaag aan de Tweede Kamer een aantal verbeteringen aan voor de dienstverlening rondom reisdocumenten, zoals het thuisbezorgen van reisdocumenten en het elektronisch melden van vermissing.
Bron: rijksoverheid
Voorzitter Simon Rijsdijk geeft een toelichting op bezorging van reisdocumenten in een artikel in de Volkskrant