Gezocht: lid commissie Persoonsinformatievoorziening NVVB

De commissie Persoonsinformatievoorziening is op zoek naar een nieuw lid. De commissie, bestaande uit 10 leden, adviseert het bestuur over onder andere; Operatie BRP, Stelsel Basisregistratie, Logisch Ontwerp, Elektronische dienstverlening burgerlijke stand en informatiebeveiliging. Ben je lid van de NVVB en lijkt het je leuk vrijwillig deel te nemen aan deze adviescommissie? Ben jij deskundig op een aantal bovengenoemde onderwerpen, heb je een proactieve houding en ligt het voeren van een discussie in je straatje? Dan is de commissie Persoonsinformatievoorziening opzoek naar jou!

Profiel lid commissie Persoonsinformatievoorziening

Persoonsinformatiemanagement
Persoonsinformatiemanagement is een van de hoofdthema’s van de NVVB. Na de (eerste) vaststelling van de identiteit van een persoon vindt registratie plaats van de persoonsgegevens. De registratie is geen doel op zich, maar een middel om uiteindelijk deze gegevens te kunnen verstrekken en informatie te kunnen genereren.
De wijze waarop dit gebeurt, ontwikkelt zicht voortdurend, waarbij er steeds oog is voor de bestaande dienstverleningsprocessen, de kwaliteit en betrouwbaarheid van de inhoud (volledigheid, juistheid en actualiteit) en de beveiliging van de opslag en het dataverkeer.
Samen met identiteitsmanagement staat Persoonsinformatiemanagement aan de basis van een moderne, veilig en adequate dienstverlening en het democratisch functioneren van de overheid en semi-overheid, waarbij de bescherming van de privacy van burgers en de noodzaak tot informatievoorziening steeds afgewogen moeten worden.

Adviescommissies
De commissie Persoonsregistratie richt zich op de uitvoering van wet- en regelgeving m.b.t. (internationaal) personen- en familierecht, nationaliteitsrecht en de basisregistratie personen (BRP) en inhoudelijk op de registratie van persoonsgegevens. Hiertoe hoort ook het proactief adviseren van het bestuur om bij verantwoordelijke ministeries vanuit de uitvoeringspraktijk noodzakelijk geachte wijzigingen in wet- en regelgeving en uitvoeringsmaatregelen aanhangig te maken. Tevens adviseert zij het bestuur bij adviesvragen van verantwoordelijk ministeries m.b.t. voorstellen tot wetswijzigingen, wetsontwerpen en uitvoeringsmaatregelen. De commissie adviseert het bestuur over deze onderwerpen zowel gevraagd als ongevraagd. Aan deze commissie is de werkgroep Nederlandse Nationaliteit en de commissie Modellenboek Akten burgerlijke stand gekoppeld.

De commissie Persoonsinformatievoorziening richt zich op de infrastructuur rondom persoonsregistratie, de wijze waarop persoonsgegevens worden verzameld, vastgelegd en uitgewisseld, en daarmee samenhangende toekomstige ontwikkelingen. Hiertoe hoort ook het proactief adviseren van het bestuur om bij verantwoordelijke ministeries vanuit de uitvoeringspraktijk noodzakelijk geachte wijzigingen in infrastructuur, stelselvoorzieningen, en wijze van opslag, vastlegging en uitwisseling van persoonsgegevens aanhangig te maken. Tevens adviseert zij het bestuur bij adviesvragen van verantwoordelijke ministeries m.b.t. voorstellen tot wijzigingen in infrastructuur, stelselvoorzieningen, en wijze van opslag, vastlegging en uitwisseling van persoonsgegevens. De commissie adviseert het bestuur over deze onderwerpen zowel gevraagd als ongevraagd.

Waar een onderwerp sterke samenhang en/of overlap in inhoud (wet- en regelgeving) en techniek (infrastructuur) heeft en/of beide raakt, zorgen beid commissies voor adequate afstemming en eenduidige advisering aan het bestuur.

Commissie Persoonsinformatievoorziening (PI)

Samenstelling
De commissie PI bestaat uit 10 leden, waaronder de voorzitter en wordt vanuit het bureau NVVB begeleid door een strategisch adviseur, die tevens als secretaris functioneert. Daarnaast is aan de commissie een adviseur toegevoegd vanuit de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.

Onderwerpen
Operatie BRP, Stelsel Basisregistraties, Logisch Ontwerp, Elektronische dienstverlening burgerlijke stand, integratie burgerlijke stand en BRP, elektronische opslag en uitwisseling van documenten, informatiebeveiliging

Lid commissie PI
Het commissielid is lid van de NVVB en aantoonbaar een deskundige op minimaal een deel van de hierboven genoemde onderwerpen. Hij/zij is alert op ontwikkeling rondom deze onderwerpen en heeft daarover een duidelijke mening.
Hij/zij heeft inbreng in de discussies die binnen de commissie worden gevoerd en heeft daarbij een proactieve houding.

Hij/zij is bereid om buiten de vergaderingen ( 5 keer per jaar) deel te nemen in tijdelijke werkgroepen of tussentijds (mee) te schrijven aan commissieadviezen of artikelen voor Burgerzaken & Recht.
Deelname aan de adviescommissies van de NVVB is vrijwillig.

Huishoudelijk regelement NVVB
In het huishoudelijk reglement van de NVVB staat o.a. in art. 21:

Artikel 21
1. Een commissie bestaat uit tenminste vijf leden, waaronder de voorzitter
2. Bij de benoeming van de leden wordt rekening gehouden met een evenwichtige en representatieve vertegenwoordiging van de leden in de commissie, waarbij zoveel als mogelijk sprake is van een:

  • Regionale spreiding van herkomst van de leden;
  • Spreiding naar grote en kleine gemeenten;
  • Vertegenwoordiging van de groep 100.00+ gemeenten;
  • Vertegenwoordiging van de grote vier gemeenten.

3. De leden van de commissie dienen lid te zijn van de vereniging
4. De voorzitter van de commissie wordt benoemd door het bestuur. Het bestuur kan een vicevoorzitter benoemen.

Interesse?
Heb je interesse om lid te worden van de commissie Persoonsinformatievoorziening? Stuur dan een mail naar ronaldzijlstra@nvvb.nl

Nieuwsoverzicht