Uitnodiging samenwerking Burgerzaken en Sociaal domein

Vanwege grote belangstelling wordt er naast de vijf bijeenkomsten in maart 2017 een extra workshop georganiseerd op 3 april 2017 in Utrecht. Deze workshops worden georganiseerd door het ministerie van BZK i.s.m. LAA en de VNG ten behoeve van de samenwerking Burgerzaken en Sociaal Domein (bij inschrijving in BRP op een briefadres). Je bent van harte uitgenodigd om mee te praten over dit onderwerp. 

Bekijk hier de uitnodiging van het ministerie van BZK.

In 2016 kwam het onderwerp ‘briefadres’ diverse keren in het nieuws. Vanuit verschillende kanten werd aandacht gevraagd voor de problematiek rondom het inschrijven van inwoners in de BRP op een briefadres. Zowel het aanjaagteam Verwarde Personen van het ministerie van VWS, de Nationale Ombudsman, de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) als de Ombudsman Amsterdam besteedden aandacht aan de problemen die inwoners kunnen ervaren als ze niet worden ingeschreven in de BRP. Zoals bijvoorbeeld het niet kunnen krijgen van zorg en ondersteuning, het niet kunnen inschrijven op de wachtlijst voor een woning. Tot slot heeft het ministerie van BZK in november 2016 een nieuwe circulaire uitgebracht over dit onderwerp. Sleutel bij een verzoek tot inschrijving ligt volgens het ministerie in het toepassen van maatwerk en samenwerking tussen de medewerkers van Burgerzaken en Sociaal Domein.
 
Uit gesprekken met gemeenten bleek dat een aantal hierop al een aanpak heeft ontwikkeld of hier mee bezig is. De gemeenten die er mee aan de slag willen gaan, horen graag van anderen hoe zij het hebben opgepakt en wat hun ervaringen zijn.
 
Meer maatwerk en samenwerking: wat is het belang en hoe doe je dat? Welke afspraken moeten daarvoor worden gemaakt en met wie? Hoe komen we tot een nieuwe (integrale) aanpak? En hoe voorkomen we fraude met briefadressen?
 
Op zoek naar inspiratie voor de aanpak in je eigen gemeente, informatie over het vormgeven van samenwerking en maatwerk en het delen van kennis? Kom dan naar één van de regionale praktijkwerkplaatsen die het ministerie van BZK i.s.m. LAA en de VNG in maart 2017 organiseert.
 
Tijd
Alle bijeenkomsten beginnen om 9.00 uur en eindigen om 12.30 uur. Aansluitend is er een lichte lunch (voor data en locaties z.o.z.).
 
Voor wie
Afdelingshoofden, teamleiders en medewerkers van zowel Burgerzaken als Sociaal Domein (incl. wijkteams en teams werk en inkomen).
 
Opzet
In deze praktijkwerkplaatsen staat het uitwisselen van kennis en het delen van goede praktijkvoorbeelden centraal. Op iedere bijeenkomst zullen een of meer gemeenten aanwezig zijn die een aanpak in ontwikkeling hebben. Aan de hand van casussen werkt u samen met de andere deelnemers aan het vinden van oplossingen voor knelpunten die partijen ervaren rondom inschrijving op een briefadres. We inventariseren de voorwaarden die nodig zijn om tot deze oplossingen te komen. Daarnaast gaat u gezamenlijk op zoek naar een sluitende aanpak en samenwerking tussen Burgerzaken en Sociaal Domein om kwetsbare groepen op dit punt optimaal te bedienen.Leren vanuit verschillende perspectievenIntegrale aanpak vraagt om samenwerking. Het gaat dan om samenwerking tussen verschillende afdelingen bij de gemeente en samenwerking met (sociale) wijkteams. De praktijkwerkplaats is extra effectief als vanuit dezelfde gemeente zowel iemand van Burgerzaken als het Sociaal Domein aanwezig is. Dan kunnen de knelpunten in die gemeente vanuit de verschillende kanten worden belicht. En de inzichten door meerdere mensen worden gedeeld.
 
Wat levert de bijeenkomst u op?
• Inzicht in het vraagstuk
• Inspiratie voor een aanpak in uw gemeente
• Inzicht in elkaars rollen en werkzaamheden bij dit vraagstuk
• Inzicht in de kansen en mogelijkheden voor een (integrale) aanpak
• Inzicht in wat er nodig is om het proces van samenwerking op gang te brengen
- aan ondersteuning/materiaal/vervolgsessies
- en wie daar wat in kan betekenen (medewerker zelf, leidinggevende, rijk).
 
Meer informatie of vragen?
De organisatie en begeleiding van deze werkbijeenkomsten is in handen van Bureau Queste, adviesbureau voor sociale vraagstukken.U kunt voor meer informatie of vragen over de bijeenkomsten contact opnemen met: Nera Jerkovic, Bureau Queste,
n.jerkovic@bureauqueste.nl, telefoon 06 - 516 230 27.
 
Inschrijven
U kunt zich inschrijven voor een bijeenkomst door een aanmeldingsmail te sturen naar: e.visser@bureauqueste.nl. Aan inschrijving zijn geen kosten verbonden. Vermeld bij uw aanmelding graag de volgende gegevens:
• naam, functie, organisatie
• datum en plaats bijeenkomst.
Het aantal plaatsen is beperkt dus wacht niet met aanmelden! Na aanmelding ontvangt u een bevestiging. Uiterlijk een week voorafgaand aan de bijeenkomst ontvangt u een definitief programma, locatie van de bijeenkomst en routebeschrijving.
 
Bron: ministerie van BZK
Nieuwsoverzicht