BZK Zomerbijeenkomsten

Ook dit jaar organiseren de NVVB en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties samen drie zomerbijeenkomsten. Hierbij gaat het Ministerie in gesprek met gemeenten over ontwikkelingen op burgerzakengebied.
 
Dit jaar nodigen we in het bijzonder leidinggevenden, in dienst van een gemeente, uit voor de zomerbijeenkomsten, om over de volgende twee onderwerpen in gesprek te gaan.
 
Ontwikkelingen wet- en regelgeving BRP en reisdocumenten
De komende tijd staan er een aantal wijzigingen in de wet- en regelgeving op het gebied van de BRP en reisdocumenten op het programma. De Wet BRP wordt gewijzigd om bijhouding van registratie van niet-ingezetenen te verbeteren. Ook wordt het mogelijk om gegevens van gerelateerden af te schermen in de BRP. Voor reisdocumenten worden de Paspoortuitvoeringsregelingen gewijzigd om een eerste stap te zetten naar live enrolment en komen er aangescherpte eisen voor functiescheiding, VOG en certificering. Graag bespreken we de vragen die deze wijzigingen bij gemeenten oproepen en wat het voor de uitvoeringspraktijk betekent. 
 
Procesverbetering reisdocumenten
BZK heeft de afgelopen periode veel aandacht besteed aan het verbeteren van het aanvraag- en uitgifteproces voor reisdocumenten. Daarvoor zijn voornamelijk voor de direct betrokken medewerkers voorlichtingsmiddelen ontwikkeld, die aansluiten op de veranderde wet- en regelgeving. Maar ook leidinggevenden dragen bij aan de goede uitvoering van de processen. Bijvoorbeeld door aandacht te besteden aan integriteit op de werkvloer, ruimte te creëren voor kennisuitwisseling tussen medewerkers en voor goede contacten met ketenpartners te zorgen. BZK gaat graag in gesprek met leidinggevenden om te bespreken welke ondersteuning BZK daarin kan leveren. Welk beleid of welke middelen kunnen helpen om leidinggevenden in hun kracht te zetten? Welke kennis heeft een leidinggevende over het reisdocumentendomein nodig om het werk goed uit te laten voeren? Zouden opleidingen of trainingen verplicht moeten worden? Hoe kan het gesprek over integriteit het beste gefaciliteerd worden? Weet de rest van de gemeente hoe belangrijk het identiteitsdomein is en welke bijdrage Burgerzaken aan het goed functioneren van de samenleving levert? We horen graag wat we als BZK voor jullie kunnen betekenen.

Data en locaties

Donderdag 22 augustus - van 15.30 tot 20.00 uur
Locatie: gemeente Tilburg
Stadhuisplein 130, 5038 TC Tilburg

Donderdag 29 augustus - van 15.30 tot 20.00 uur
Locatie: gemeente Houten
Onderdoor 25, 3995 DW Houten

Donderdag 5 september - van 15.30 tot 20.00 uur
Locatie: gemeente Lelystad 
Stadhuisplein 2, 8232 ZX Lelystad

Programma
15.30–16.00       Ontvangst met koffie en thee
16.00–16.05       Opening dagvoorzitter en korte voorstelronde
16.05-16.20        Welkomstwoord gastgemeente
16.20–16.30       Inleiding – verleden en heden + nieuw kabinet 
Sessie 1: Ontwikkelingen wet- en regelgeving BRP en reisdocumenten
16.30-16:55        Inleiding onderwerp     
16:55-17:25        Rondetafelgesprekken 
17:25-17:30        Plenaire terugkoppeling              
17:30-18:30        Hapje eten en netwerken          
Sessie 2: Procesverbetering reisdocumenten
18:30-18:45        Inleiding onderwerp     
18:45-19:35        Rondetafelgesprekken
19:35-19:40        Plenaire terugkoppeling     
19:40-19:45        Sluiting

Inschrijven
Omdat we zoveel mogelijk gemeenten willen spreken, willen we graag per gemeente 1 persoon verwelkomen op één van de bijeenkomsten. Ben jij dus leidinggevende, in dienst van een gemeente, en geïnteresseerd in deze bijeenkomst? Check even met een eventuele andere leidinggevende binnen jouw gemeente wie er deelneemt. 

Schrijf je hier in