Nieuwsbrief 2 Tweede Kamerverkiezing 15 maart 2017

 
Deze nieuwsbrief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft tot doel u te informeren over kwesties die van belang zijn voor de Tweede Kamerverkiezing van 15 maart 2017
 
1. Toolkit
Vanaf vandaag kunt u de toolkit voor de Tweede Kamerverkiezing raadplegen, en wel op www.verkiezingentoolkit.nl. De toolkit bevat nu alleen nog de modellen uit de Kies- en referendumregeling, maar zal de komende periode worden gevuld met het campagnemateriaal en met de nieuwsbrieven. In december wordt de vernieuwde stembureau-instructie in de toolkit geplaatst.

2. Geen regiobijeenkomsten
In de afgelopen jaren organiseerde BZK samen met de Kiesraad voorafgaand aan verkiezingen regiobijeenkomsten, die als doel hadden de gemeenten te informeren over het verkiezingsproces. Belangrijke aanleiding voor de regiobijeenkomsten waren aanzienlijke wijzigingen in de Kieswet (eind 2013), of het feit dat (in 2015) in vrijwel alle gemeenten voor het eerst een gecombineerde verkiezing werd gehouden.
In de afgelopen periode zijn er geen voor gemeenten relevante wijzigingen in wet- en regelgeving geweest die tijdens een regiobijeenkomst toelichting behoeven. Daarom worden voor de aankomende Tweede Kamerverkiezing geen regiobijeenkomsten georganiseerd. Uiteraard kunt u met uw vragen altijd terecht bij het Informatiepunt Verkiezingen, een gezamenlijk initiatief van BZK en de Kiesraad. De contactgegevens staan onderaan deze nieuwsbrief.
 
3. Afbeeldingen geldige Nederlandse identiteitsdocumenten
Zoals bekend, moet het stembureau controleren of kiezers over een geldig identiteitsdocument beschikken. Om een stem te kunnen uitbrengen voor de Tweede Kamerverkiezing, is de Nederlandse nationaliteit vereist. De afbeeldingen van Nederlandse identiteitsdocumenten zullen dit keer worden opgenomen in de brochure Stembureau-instructie voor de dag van de stemming, die BZK in februari 2017 voor alle stemlokalen zal verspreiden onder de gemeenten.
De Brochure geldige identiteitsdocumenten, met daarin ook afbeeldingen van identiteitsdocumenten uit andere landen, wordt voor de komende Tweede Kamerverkiezing alleen digitaal beschikbaar gesteld (in de toolkit). Uit efficiencyoverwegingen verspreidt BZK de brochure niet onder de gemeenten, omdat voor deze verkiezing alleen Nederlanders kiesgerechtigd zijn.
Het komt een enkele keer voor dat kiezers met een dubbele nationaliteit zich identificeren met een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart uit een ander EU-land, IJsland, Liechtenstein of Noorwegen, of met een paspoort of identiteitskaart uit Zwitserland. In die gevallen zouden stembureauleden de digitale versie van de Brochure geldige identiteitsdocumenten in de toolkit kunnen raadplegen (als zij de beschikking hebben over een smartphone of tablet). Maar u kunt ook voor een andere oplossing kiezen, zoals een versie van de brochure uitprinten voor stembureaus waar veel kiezers met een dubbele nationaliteit in de buurt wonen.
 
4. Toegankelijkheidscriteria stemlokalen
De Kieswet draagt de gemeenten op te zorgen dat ten minste 25% van de stemlokalen zodanig is gelegen en ingericht dat kiezers met lichamelijke beperkingen zoveel mogelijk zelfstandig kunnen stemmen. Leidraad voor de toegankelijkheid is, net als in voorgaande jaren, de ‘checklist toegankelijkheidscriteria stemlokalen’. Een stembureau dat door u wordt aangemerkt als toegankelijk, moet aan de eisen in de checklist voldoen. Alleen stembureaus die aan alle eisen voldoen, kunnen worden aangemerkt als volledig toegankelijk en tellen mee voor het percentage van (ten minste) 25. De eisen in de checklist zijn niet gewijzigd ten opzichte van voorgaande verkiezingen. U treft de checklist aan als bijlage bij deze circulaire. Tevens zijn de ITS-criteria parkeren GPA (Gehandicapten Parkeerplaats Algemeen) bijgevoegd.
Een van de eisen van de checklist is dat gemeenten op hun website melden welke stemlokalen (volledig) toegankelijk zijn voor kiezers met een beperking. Ook als stemlokalen niet volledig voldoen, maar bijvoorbeeld wél toegankelijk zijn voor kiezers in rolstoel, wordt u geadviseerd dit op de website te melden.
Afgelopen voorjaar heeft het parlement een wijziging van de Kieswet aangenomen die erin voorziet dat alle stemlokalen toegankelijk moeten worden voor kiezers met een beperking. Deze wijziging zal niet voor de komende Tweede Kamerverkiezing in werking treden. De minister van BZK wil eerst de gevolgen ervan in kaart brengen. Vanzelfsprekend ontvangt u tijdig nadere informatie wanneer er op dit punt iets voor u verandert.
 
5. M 3-formulier: verzoek om per brief te stemmen
In de vorige nieuwsbrief bent u geïnformeerd over de procedure rond het doorsturen van zogeheten M 3-formulieren aan de gemeente Den Haag. In dat bericht zijn het post- en het mailadres van de gemeente Den Haag weggevallen, waaraan gemeenten ingevulde M 3-formulieren kunnen toesturen. Tevens ontbrak een aandachtspunt bij het inwilligen van M 3-verzoeken. Het bijgewerkte bericht volgt hieronder opnieuw. Voor de Tweede Kamerverkiezing kunnen kiezers die op de dag van de stemming tijdelijk in het buitenland verblijven en per brief willen stemmen, daartoe een verzoek indienen bij de burgemeester van de gemeente waar zij als kiezer zijn geregistreerd. Daarvoor kunnen zij het M 3-formulier gebruiken (zie ook de toolkit). De kiezer moet dit formulier uiterlijk op de 28ste dag vóór de stemming (woensdag 15 februari 2017) bij de gemeente indienen. De Kieswet schrijft voor dat gemeenten ingewilligde verzoekschriften zo snel mogelijk doorsturen naar de burgemeester van de gemeente Den Haag. Den Haag neemt deze kiezers vervolgens op in het bestand van de kiezers in het buitenland en stuurt hen de stembescheiden toe (per post of e-mail).

Het adres van de gemeente Den Haag is:
Gemeente Den Haag Publiekszaken, Unit Verkiezingen Postbus 84008 2508 AA Den Haag

Let u alstublieft op het volgende als u een M 3-verzoek inwilligt:
  • U plaatst een gemeentestempel en paraaf op het formulier, zodat de gemeente Den Haag kan vaststellen dat het formulier van de gemeente afkomstig is en niet rechtstreeks van de kiezer.
  • U mailt of stuurt het formulier zo snel mogelijk door aan de gemeente Den Haag. Doet u dat niet, dan zal de gemeente Den Haag de kiezer mogelijk niet op tijd kunnen voorzien van de stembescheiden.
  • U stuurt de betreffende kiezer géén stempas! Heeft hij of zij al een stempas, dan moet het nummer daarvan worden opgenomen in het register van ongeldige stempassen (ROS).
  • Als u al vóór het opmaken van het kiezersregister (30 januari 2017) een M 3-verzoek inwilligt en doorstuurt naar Den Haag, dan wordt u verzocht de persoonsgegevens van deze kiezer te noteren, met het oog op een eventuele verhuizing. Verhuist betrokkene vóór 30 januari 2017 naar een andere gemeente, dan wordt u vriendelijk verzocht deze gemeente te vragen om de kiezer geen stempas te sturen. Als reden kunt u opgeven dat u een M 3-verzoek voor deze kiezer hebt ingewilligd, en betrokkene dus een briefstembewijs zal krijgen van de gemeente Den Haag.
Kiezers die tijdelijk in het buitenland verblijven, kunnen hier
Als u vragen hebt over de komende verkiezing, dan kunt u die stellen aan het Informatiepunt Verkiezingen, een gezamenlijk initiatief van de Kiesraad en BZK. U kunt het Informatiepunt bereiken via informatiepunt@kiesraad.nl en telefoonnummer 070-4267329.
Mocht u deze nieuwsbrief niet meer willen ontvangen of wilt u een collega aanmelden, stuur dan een e-mail aan postbus.verkiezingen@minbzk.nl.
 
Bijlagen
  1. Checklist toegankelijkheidscriteria stemlokalen
  2. ITS-criteria voor parkeren

 

Bron: BZK 

Nieuwsoverzicht