Bericht VNG Realisatie: Handleiding betrouwbaar beeldbellen

Bericht VNG Realisatie: Handleiding betrouwbaar beeldbellen

Door de snelle digitale ontwikkelingen bij gemeenten kunnen inwoners steeds meer diensten digitaal afnemen. Ook wordt door covid-19 de afgelopen maanden steeds meer gebruik gemaakt van beeldbellen. Om de identiteit van de aanvrager vast te stellen, wordt de inwoner meestal gevraagd om met zijn/haar DigiD in te loggen bij het invullen van formulieren. Dit is een veilige manier om de identiteit vast te stellen. Nu een toenemend aantal gemeenten beeldbellen inzet, dringt de vraag zich op; hoe weet je nu of de inwoner ook daadwerkelijk is wie hij/zij zegt te zijn? En heeft de aanvrager wel voldoende garantie dat hij/zij met een betrouwbare partij zaken aan het doen is?

Sommige gemeenten vragen de inwoner om zijn of haar paspoort voor de camera te houden of om hun BSN voor te lezen. Praktisch, maar geen veilige manier omdat de beelden worden verwerkt door een derde partij; de leverancier van de tool voor beeldbellen. Daarom is er een handleiding ontwikkeld over hoe DigiD ingezet kan worden om de inwoner zichzelf tijdens een beeldbelsessie te laten identificeren en het vertrouwen te geven daadwerkelijk met de gemeente te spreken. Lees hier meer.
Nieuwsoverzicht