Bericht van RvIG: Start registratie aanvullende contactgegevens niet-ingezetene door RNI-loketten

Bericht van RvIG: Start registratie aanvullende contactgegevens niet-ingezetene door RNI-loketten

Sinds 11 januari zijn de RNI-loketten gestart met de registratie van aanvullende contactgegevens van niet-ingezetenen die aan het loket verschijnen.

Elke niet-ingezetene wordt om toestemming gevraagd om zijn e-mailadres, zijn mobiele telefoonnummer en zijn voorkeurskanaal voor contact te mogen registeren. Omdat de gegevens (nog) geen onderdeel vormen van het wettelijk kader BRP, moet de niet-ingezetene expliciet toestemming geven. Voor het registreren van de toestemming en het uitleggen van het doel en het gebruik van de aanvullende gegevens is een toestemmingsformulier voor de RNI-loketten ontwikkeld.

De extra contactgegevens zijn nodig om met de niet-ingezetene rechtstreeks in contact te kunnen komen bijvoorbeeld als dat nodig is rond calamiteiten zoals bijvoorbeeld corona of misstanden bij het wonen of werken.

De betrokkene kan zijn toestemming altijd aanpassen. Hij kan daarvoor terecht bij een van de RNI-loketten. Het aantal instanties dat de aanvullende contactgegevens mag gebruiken is beperkt. Momenteel mogen alleen de Inspectie SZW en het ministerie van BZK deze gegevens gebruiken. Als de gegevens onderdeel worden van het wettelijk kader BRP, zullen de gegevens, na toetsing op doelbinding, breder kunnen worden gebruikt. Maar zover is het nog niet.

De aanvullende contactgegevens zijn opgenomen in het RNI-dossier. Ze staan op een apart tabblad en niet op de persoonslijst. Als een niet-ingezetene zich inschrijft in een gemeente als ingezetene, dan komen deze aanvullende contactgegevens niet beschikbaar voor de gemeente waar de persoon zich inschrijft. De gegevens blijven wel beschikbaar in het RNI-dossier en kunnen nog worden gebruikt.

Wat betekent dit voor jou?
Als de ‘oud niet-ingezetene’ zich aan jouw gemeentebalie meldt om zijn toestemming in te trekken of aanvullende contactgegevens te wijzigen, dan moet de betrokkene worden doorverwezen naar het RNI-loket voor de verwerking van deze mutatie.

Met de registratie van aanvullende contactgegevens hebben we een belangrijke stap gezet om beter en sneller met arbeidsmigranten in contact te komen als een situatie daarom vraagt.

 

Bron: Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Nieuwsoverzicht