Checklist Toegankelijkheids-criteria stemlokalen

Op 22 juni 2012 zijn alle gemeenten, via nieuwsbrief 4 van BZK, geïnformeerd over de nieuwe “checklist toegankelijkheidscriteria stemlokalen”. Deze checklist bevat concrete criteria op basis waarvan gemeenten de toegankelijkheid van stemlokalen kunnen toetsen.

We hebben nu op korte termijn, 12 september 2012, tussentijdse verkiezingen. Als gevolg daarvan is de voorbereidingstijd voor gemeenten erg kort om de toegankelijkheid van stemlokalen geheel conform deze criteria aan te passen. Medio augustus 2012 heeft het bestuur van de NVVB overleg met BZK over de praktische uitwerking voor de komende verkiezing. Kort na dit overleg zal de NVVB gemeenten hierover verder informeren.

De NVVB vertrouwt erop dat gemeenten alle benodigde inspanningen leveren om ook de komende verkiezing weer succesvol te laten verlopen. De checklist biedt gemeenten houvast om inzicht te krijgen waar ze nu staan ten aanzien van de gestelde criteria. Daarnaast zal BZK de checklist gebruiken om de komende verkiezingen te evalueren. De uitkomsten van de evaluatie kunnen tevens input zijn voor de eerstvolgende reguliere verkiezingen in 2014.

Nieuwsoverzicht