NVVB blijft achter de beoogde doelstellingen van het programma mGBA staan

Veel feiten over het programma modernisering GBA (mGBA) kennen we, zoals o.a.:

  • De mGBA is een complexe operatie met zo’n 800 partijen die gezamenlijk het nieuwe BRP-stelsel gaan realiseren.
  • Het bijhouden van een basisregistratie van persoonsgegevens is een vak apart met veel uitzonderingssituaties. Een systeem om dergelijke processen te ondersteunen is geen eenvoudig systeem.
  • Het programma mGBA heeft te maken gehad met veel inrichtingsvraagstukken. Het laatste vraagstuk is nog niet geadresseerd of opgelost.

Eén ding is voor de NVVB zeker: De GBA is aan vervanging toe! Het systeem waar het programma mGBA aan werkt, is volgens de NVVB de ultieme vervanger. De ingeslagen weg is een goede en wij staan hier als vereniging volledig achter. De doelstellingen van het programma mGBA zijn nog steeds valide.

De voordelen van de BRP

  • Persoonsgegevens zijn 7 x 24 uur per week, direct beschikbaar en wijzigingen worden direct verwerkt.
  • Het verstrekken van persoonsgegevens wordt eenvoudiger en goedkoper.
  • Het verbeteren van de kwaliteit en actualiteit van de gegevens wordt makkelijker.
  • Eenmalige enkelvoudige opslag van aan elkaar gerelateerde persoonsgegevens.
  • Sneller en goedkoper aanpassen van ICT-systemen.
  • Ondersteunen van plaatsonafhankelijke dienstverlening en gemeentelijke samenwerkingsverbanden.
  • De BRP sluit aan op bestaande en nog te ontwikkelen e-overheidsvoorzieningen.

Ongetwijfeld heeft u in de afgelopen tijd gelezen dat het programma mGBA te maken heeft met vertraging. Dit spitst zich toe op de centrale voorzieningen van de BRP. Dat in een ICT-programma als mGBA vertraging optreedt, is natuurlijk jammer maar niet bijzonder. Het was beter geweest als het programma eerder een signaal had afgegeven dat er meer tijd nodig was.
Oorzaken zijn divers, maar een geconstateerde vertraging mag zeker in het geval van de mGBA niet leiden tot ingrijpende wijzigingen van de doelstellingen en zeker niet tot afstel. Gelukkig lijkt van dat laatste geen sprake en willen alle betrokken partijen dat het programma zijn werk afmaakt.

Vertraging kost geld. Een uitloop bij realisatie van bepaalde producten van het programma en dus van implementatie bij gemeenten en afnemers vergen een extra investering. Dat is in deze tijd lastig. De hand zit op de knip en Nederland moet zeker in deze tijd verstandig omgaan met gemeenschapsgeld. Wij wensen de minister van BZK veel wijsheid en gaan ervan uit dat er een oplossing komt vanuit de verschillende bestuurlijke overleggen.

Enkele inhoudelijke resultaten van het programma mGBA

  • Het project BRP geeft onderbouwd aan dat een behoorlijk deel van de beoogde programmaresultaten zijn gerealiseerd.
    - De komst van een nieuwe database.
    - Een behoorlijk aantal bijhoudingsberichten zijn gespecificeerd en de functionaliteit voor het verstrekken  van gegevens is gerealiseerd. Het zogenaamde leveringskoppelvlak is bijna klaar.
    - Binnen de projectstuurgroep BRP is een demonstratie gegeven met werkende programmatuur van een inschrijving van een pasgeborene  tot en met de levering van een bericht daarover aan een afnemer. Een supersnel proces.
  • Het project Migratie heeft samen met alle gemeenten gewerkt aan het terugbrengen van ongeveer 20.000 fouten in de GBA die de omzetting naar de BRP anders in de weg zouden zitten. Begin juli werd duidelijk dat er nog maar een paar honderd over zijn en die zijn oplosbaar. Een pluim op de hoed van Burgerzaken Nederland want de oplossingen moesten in bijna alle gemeenten ter plaatse in de GBA worden aangebracht. Het oplossen van deze zogenaamde Baseline-1-fouten is een geweldige ‘bijvangst’ op de weg van GBA naar BRP. Het doet sowieso recht aan één van de doelstellingen van de mGBA, dat de inhoudelijke kwaliteit van de persoonsgegevens verbeterd wordt.
  • Het project Implementatie maakt stappen betreffende het in kaart brengen van alle zaken die afnemers (overheidsorganen en door de wetgever bepaalde derden) geregeld moeten hebben voordat zij kunnen aansluiten.
  • De voorbereiding van de implementatie bij gemeenten is in volle gang. KING heeft in opdracht van de VNG ter ondersteuning van gemeenten een groot aantal hulpmiddelen vervaardigd. Er is een voorlopig aansluitschema voor gemeenten. Een gemeente sluit eerst aan als afnemer van gegevens uit de BRP. Op een later moment volgt dan aansluiting als bijhouder van gegevens in de BRP. Tussen deze twee aansluitmomenten zit korte of langere tijd.
  • KING is weer een stuk verder gekomen met de beschrijving van de binnengemeentelijke levering van BRP-gegevens en heeft hierover een vruchtbare bijeenkomst gehad met softwareleveranciers. De wijze waarop KING de binnengemeentelijke levering heeft uitgetekend stelt gemeenten in de gelegenheid om op een door hen zelf te bepalen moment binnengemeentelijk over te gaan van de GBA naar de BRP.

Een groep van collega-burgerzakenspecialisten vormt nog steeds een belangrijke adviesbron voor ontwikkelaars binnen het programma. De NVVB is nauw betrokken bij het programma en is lid van de programmastuurgroep, de programmabegeleidingsgroep en de drie projectstuurgroepen (BRP, Migratie, Implementatie).

Het voert te ver om alle activiteiten en behaalde resultaten in dit stuk aan te halen. Voor de NVVB is één ding duidelijk: Ondanks de vertraging van de mGBA, is het geloof van de NVVB in dit programma onverminderd en achten wij de doelstellingen nog steeds goed haalbaar. Dit is ook noodzakelijk om invulling te geven aan de eveneens politiek gewenste verdere kwaliteitsverbetering van de GBA en de door de minister van BZK gedefinieerde activiteiten in het kader van “Digitaal 2017”. De NVVB ziet echter graag dat het programma mGBA meer naar buiten treedt om het draagvlak dat er is te behouden en te versterken.

Cees Meesters
voorzitter NVVB

c.meesters@Rotterdam.nl

Nieuwsoverzicht