Onderzoek naar processen Naturalisatie en Optie

In het Regeerakkoord staat dat een krachtige en dienstverlenende overheid een duidelijk afbakening vraagt van taken en verantwoordelijkheden tussen en binnen bestuurslagen. Primair vormt dit uitgangspunt de basis voor het overbrengen van taken van Rijk naar gemeenten.
De Staatssecretaris van Veiligheid & Justitie heeft de NVVB en de VNG in een brief 

In het kader van dit onderzoek zijn in de vorm van een enquête een aantal vragen geformuleerd. Deze vragen zijn specifiek bedoeld voor gemeentepersoneel die vanuit hun functie, rechtstreeks dan wel zijdelings, te maken hebben met Naturalisatie en Optie en de ceremonie.

Wij verzoeken u onderstaande korte enquête in te vullen, waarbij één ingevulde enquête per gemeente volstaat. Overleg dus even met uw collega’s wie de enquête invult voor uw gemeente. Uw medewerking wordt zeer gewaardeerd.

Resultaat  onderzoek                                                                                                         

Het resultaat dat per 1 mei opgeleverd moet worden is: 
een rapport waarin gemotiveerd wordt of en zo ja op welke wijzen de ketenprocessen Naturalisatie en Optie efficiënter ingericht kunnen worden. Indien van toepassing beschrijft het rapport  verschillende efficiencyscenario’s , waarbij per scenario ook een weergave van de verwachte ontwikkelkosten, besparingen en de impact op wet- en regelgeving, processen en personeel. De uitvoering van de naturalisatieceremonie en de kwaliteit van de BRP vallen binnen de scope van het project.

Projectgroep

Op 21 maart jl. vond de eerste bijeenkomst van de projectgroep plaats en is het project formeel van start gegaan. De projectgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de VNG, IND,  Directie Migratie Beleid (DMB), Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken (NVVB) en de gemeenten Amsterdam, Den Haag en Dordrecht.

Aanpak

De aanpak is op hoofdlijnen de volgende:

  • Inventarisatie huidige situatie op wet- en regelgeving, processen en financiën, op basis van documenten en overleggen.
  • Inventarisatie verbeterpunten op:
    o Kwaliteit (eventuele problematiek kleine gemeenten voor behoud en onderhoud expertise, herstel verzuim, complexe regelgeving, overlap, overbodige stappen, doorlooptijden)
    ​o Kwantiteit (normtijden, kosten en inkomsten IND en gemeenten)
  • Identificeren verbeterscenario’s, bijvoorbeeld:
    o huidige situatie verbeterd voortzetten
    o gemeentelijke regionalisering (taakuitvoering door centrumgemeente of gemeentelijk samenwerkingsverband)
    o overdracht procestaken naar IND
    o overdracht naturalisatietaken naar gemeenten
  • Uitwerken impact verbeterscenario’s
  • Uiteindelijk komen tot een gedeeld product met alle mitsen en maren aangegeven en eventuele adviezen voor vervolgonderzoeken

In het kader van dit onderzoek zijn in de vorm van een enquête een aantal vragen geformuleerd. Deze vragen zijn specifiek bedoeld voor gemeentepersoneel die vanuit hun functie, rechtstreeks dan wel zijdelings, te maken hebben met Naturalisatie en Optie en de ceremonie.

Wij verzoeken u deze korte enquête in te vullen, waarbij één ingevulde enquête per gemeente volstaat. Overleg dus even met uw collega’s wie de enquête invult voor uw gemeente. Dit kan tot en met 14 april 2014. Uw medewerking wordt zeer gewaardeerd.

 

<script src="https://www.surveymonkey.com/jsEmbed.aspx?sm=YQyorDuEPROxRTtdxZgQsw_3d_3d"> <!--//--><![CDATA[// ><!-- //--><!]]> </script>

Create your free online surveys with SurveyMonkey

 

Nieuwsoverzicht