Persbericht Verkiezingen 2023: NVVB vindt telproces niet langer uitvoerbaar!

De Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) is van mening dat het telproces van de stemmen bij een verkiezing niet langer uitvoerbaar is en vraagt om snel ingrijpen om het ook voor de nabije toekomst nog werkbaar te houden.

Vrijwilligers en vakmensen gaan massaal het verkiezingsproces de rug toe keren vanwege de buitensporige werktijden en toegenomen controles. Dit ondanks alle goede bedoelingen om tot een uitvoerbaar en transparant proces te komen.

Ingrijpen in de procedures is nu echt noodzaak om ook in de nabije toekomst nog voldoende garanties te kunnen geven voor een goede organisatie van de verkiezingen en het opleveren van de juiste kwaliteit van de verkiezingsuitslag.

Voorstellen

Daarom doet de NVVB de volgende voorstellen om op korte termijn tot een merkbare verbetering te komen:

1. Afschaffen van het opmaken van de voorlopige uitslag bij verkiezingen. Politieke partijen en de pers baseren hun reacties in eerste instantie op de exitpolls. Eigenlijk niets nieuws, gebeurt nu ook al. Aan het einde van de dag, na de laatste kiezer stoppen we de werkzaamheden en tellen we niet langer op lijstniveau, dat doen we de volgende dag en dan in één keer het geheel. Medewerkers (vakmensen en vrijwilligers) kunnen dan op tijd stoppen, uitrusten en met nieuwe energie de volgende dag de telwerkzaamheden uitvoeren.
  1. Veel meer snelheid maken bij de invoering van een nieuw compact stembiljet en snel daarna elektronisch tellen ervan implementeren. Dit helpt ons echt het proces uitvoerbaar te maken. Weg met dat eindeloos grote stembiljet. Een periode van 10 jaar experimenteren zoals nu voorzien is onacceptabel.
  1. Kiezen voor de invoering van het Belgische elektronische stem- en telsysteem. Een systeem dat transparant en controleerbaar voor de kiezer werkt, zonder dat er verbinding is met het internet. Aan het einde van de stemming ligt er dan direct een uitslag die met een papertrail controleerbaar is.

Noot voor de redactie
Voor vragen over dit persbericht kun je contact opnemen met de afdeling communicatie, contactpersoon Marcella Keus, via communicatie@nvvb.nl / 06-12 32 24 14.

Over de NVVB
De Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) ondersteunt gemeenten bij hun verantwoordelijkheden op het gebied van Burgerzaken, zodat zij elke inwoner en ondernemer in Nederland een uitstekende dienstverlening kunnen bieden. Voor meer informatie: www.nvvb.nl

Nieuwsoverzicht