Congresthema
Technologie en menselijke maat bij Burgerzaken
Vriend of vijand?
De noodzaak voor meer menselijke maat in het overheidshandelen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. De roep om meer menselijke maat in het overheidshandelen is al enkele jaren een aandachtspunt, mede versterkt door de toeslagenaffaire en de afhandeling van de aardbevingsschade in Groningen. De overheidsuitgaven blijven echter stijgen, met het risico dat de menselijke maat meer onder druk komt te staan.
De afgelopen jaren hebben technologische ontwikkelingen en met name te noemen Artificial intelligence (AI) een opzienbarende ontwikkeling doorgemaakt. Naast risico’s en uitdagingen zijn er ook kansen en mogelijkheden: specifiek voor de dienstverlening van de overheid en Burgerzaken door het inzetten van AI. Het kan zelfs een sleutelrol vervullen in het behoud van de menselijke maat.
Ook binnen Burgerzaken is er noodzaak om de ontwikkelingen actief bij te houden en blijvend kennis te vergaren. Temeer omdat het voortdurend neerkomt op het maken van keuzes. Dit met het oog op balans tussen wat de technologische ontwikkelingen allemaal mogelijk maken en de inzet voor behoud van de menselijke maat.
Voor Burgerzaken zal het ook enorme consequenties hebben. Het roept vragen op zoals wat betekent het voor onze banen, kunnen we met AI, chatbot en hologrammen wel rekening houden met de menselijke maat, zijn die toepassingen ook begrijpelijk voor laaggeletterden, is er niet juist een toenemende behoefte aan echt menselijk contact?